Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Célgépépítő partnereimtől gyakran hallom, hogy “-Laci, én magas minőségű gépet építek, nekem nem jó a csigahajtómű”. A feladat jellegét megvizsgálva akár igazuk is lehet, ám van számos ellenpélda is! Vegyünk ezek közül sorra párat, néhány izgalmas gyakorlati példán keresztül.

ÖN SZERINT IS TÉVEDNEK AZOK, AKIK SZERINT A CSIGAHAJTÓMŰVEK A KEVÉSBÉ IGÉNYES ALKALMAZÁSOK HAJTÓMŰVEI?

Utazott már páternoszteren? Éjjel nappal megy. Embereket szállít. Egyszerre sokat. Nem mondhatjuk rá, hogy “igénytelen alkalmazás”. Sőt!

Vagy vegyük a mozgólépcsőt, amit akár naponta többször is használunk. Kitalálja, hogy mi a közös ezekben a berendezésekben? A csigahajtómű. Mindkettő folyamatosan működik, alacsony haladási sebesség mellett. Az elvégzendő munkához jelentős fordulatszám csökkentésre és óriási nyomatékra van szükség, miközben a csendes üzem magától értetődő, hogy a megbízhatóságról már ne is beszéljünk.

Ezeket a követelményeket manapság is leginkább a csigahajtóművek tudják, ezért a felvonóiparban általában a csigahajtóműhöz nyúlnak a tervezők.

Zárójelben jegyzem meg, hogy szerencsére páternoszteren napjainkban is utazhat Budapest patinás épületeinek némelyikében. A Mozgólépcsőt, amely az 1900-as Párizsi Világkiállításon debütált, Budapesten először 1931-ben, a Corvin Áruházban lehetett kipróbálni. Az Áruház korabeli reklámja:

Más, aránylag hétköznapi helyszíneken is több csiga bújik meg, mint gondolnánk. Igaz, hogy nem célgépépítői példa, de a legtöbb húros hangszer hangoló kulcsa mini csigahajtómű. Színházteremben ülve, nem is észleljük, hogy a díszletek, világítástartók mennyit mozognak egy színdarabban. Ezeket, sőt még a színészeket is gyakran csigahajtóművekkel mozgatják. Csendesen, észrevétlenül.

Az Audiban helyettesítették először a kúpkerekes központi osztóművet egy ún. Torsen differenciálművel, amely számos csigakerék összehangolt munkáján alapul. A teljesen mechanikus szerkezetet a két tengely között érzékelt, eltérő tapadási erő kiegyenlítésére alkották meg, a nyomaték egyenletes eloszlatására. Ennek újabb fejlesztése a T2-es Torsen, ahol a jobb fogkapcsolat érdekében a hajtóműben a csigakerekek párhuzamos elrendezést kaptak. Ezzel a működés során fellépő zaj is jelentősen csökkent.

Ezek az érdekességek. Összességében a csigahajtómű sokféle iparágban használt, kiváló ár-érték arányú hajtómű, és valójában majdnem minden gyártóüzemben előfordul. Helyes kiválasztás és méretezés (és természetesen gyártási minőség) mellett szállítószalagok meghajtására, gépsorok lift hajtásainál verhetetlenek.

Legyünk résen a méretezésnél! A motorteljesítmény-számításoknál vegyük figyelembe a gyártó által megadott hatásfokokat (amelyek kétség kívül alacsonyabbak, mint a fogaskerekes hajtásoknál). Speciális alkalmazásoknál (élelmiszeripari hűtőalagutak szalagjain vagy épp fémöntödék gépein) történő üzemeltetés esetén érdemes szakértővel konzultálni a vásárlás és beépítés előtt.

Nem kell megvárnia, amíg mi kitaláljuk az Ön kérdését! Ha van olyan hajtástechnikai dilemmája, amiben nem jut előbbre, írja meg nekünk! Szakértőnk minden kérdésre válaszol. Kattintson ide!

Szakértői cikkemben a hagyományok szerint megszólaltatunk egy célgépépítő kollégát is. Ebben a cikkben Pápai László, a felvonókat, mozgólépcsőket és mozgójárdákat gyártó Otis Felvonó Kft. munkatársa oszt meg a témában pár gondolatot. A kép alatt lévő kétirányú nyílra kattintva a hivatkozás teljes képernyőre nyílik ki, így olvashatja el a Techmonitorban megjelent teljes cikket.

Csigahajtómű készletünket a narancssárga gombra kattintva érheti el:

Hasonló tartalmak

Próbáld ki a webshopot!
Kérj egyedi árajánlatot!
Kérdésed van?

Hívj bizalommal az alábbi telefonszámon:
+36 1 347 0682