Kínos ügyek

A legtöbb cég szeret villogni az érdemeivel, a sikereivel - különösképpen, amikor évfordulót ünnepel. Ehhez képest kevesen mesélnek a botlásaikról, pedig a szakmai kudarcok tanulságosabbak és szórakoztatóbbak is lehetnek. A Chemplex (tudod, a hajtástechnikai cég, a Motovariós) 15. évfordulója apropóján most ahelyett, hogy referenciákkal és menő gépcsodákkal terhelnénk a retinádat, inkább néhány sokkoló antiszakértő-történetet mesélünk el. Azokat, amikből magunk is sokat tanultunk. És így utólag visszagondolva, az tett bennünket azzá amik -és akik- vagyunk, hogy mindig beleálltunk a hibákba és addig toltuk, amíg a jó megoldás meg nem született.


Lényeg, a lényeg: ne törj le, ha valami nem úgy jön össze, ahogy tervezted. Itt a bizonyíték, hogy egy szakmailag topon lévő csapat is tudott néha úgy eltolni munkákat, hogy nem győztük magunk után a tüzet oltani!



Hogy lehet egyetlen mozdulattal tönkretenni két hónap munkáját?



Nem kell hozzá más, csak

-ne aludj két napig

- szállj el a legelső apró sikertől

- részegedj meg attól, hogy elindult az a gép, (aminek amúgy is el kell indulni)

- légy elég hülye (és fáradt) ahhoz, hogy az összes műszaki érzékedet kikapcsold


Festékkeverő berendezésre kaptunk megrendelést. (Akkor még nem volt kényelmes raktárunk és műhelyünk, ahol az előzetes szerelési munkákat és próbaüzemeket elvégezhettük volna, ezért az ügyfél telephelyén történt az összeszerelés.)

Az összes gépelemmel és alkatrésszel napokra levonultunk a helyszínre, konkrétan egy alföldi településre és lázasan szereltünk. Késő este volt már, amikor elérkezett az első berregtetés ideje. Alacsony fordulatszámon hajtottuk meg a keverőtengelyt, ami csodálatosan működött. Dolgozott az adrenalin és gondolkodás nélkül tekertem egyet a potméteren, hogy megnézzem mennyit bír.


A 100 mm átmérőjű, tömör keverőtengely abban a pillanatban mint egy harang, kongatta meg tartály falát. Bennünket levert a víz és tudtuk, hogy vége mindennek. Azt is tudtuk, -hiszen szakmánk egyik fontos mantrája,- hogy keverőtengelyt magas fordulaton folyadék nélkül sosem forgatunk meg. És mi mégis megtettük... :(


Mindez persze egy januári péntek este, amikor sehonnan semmilyen segítségre nem számíthatsz. Vert seregként vonultunk haza, de elszántak voltunk, mint mindig. Kialudtuk magunkat és két nap megfeszített munkával kijavítottuk a hibát. Új tengelyt kellett gyártanunk. Mindezt abban az időszakban, amikor a festékgyáraknak minden nap számít, hiszen el kell kezdeniük termelni a tavaszi szezonra. A berendezés egyébként a mai napig rendületlenül keveri a festéket.


Fáradtan könnyen hibázol. Nem éri meg.

Íme, a legjobb módszerek arra, hogy



Hogyan csinálj magadból hülyét az ügyfeled előtt?


- higgy jobban másnak mint magadnak

- higgy el bármit bárkinek

- töröld ki a fejedből a fizika törvényeit

- feltételezgess csak, hiszen az pont gépészmérnökhöz illő gondolkodásmód

- ha gyanúd ébredne az ügyben, hessegesd el



A kezdet kezdetén megbízást kaptunk egy alumínium szerkezeteket gyártó cégtől, hogy alakítsuk át úgy a gépét, hogy amikor azt lekapcsolják, a forgatott tengely álljon meg és tartsa meg a pozícióját. Erre a feladatra tisztán látszott, hogy fékes motorra lesz szükség, de az ügyfelem lebeszélt róla, mondván, hogy fölösleges túlbiztosítás és törekedjünk most a gyorsaságra, mert az a legfontosabb szempont.



Összesen 4 db ilyen gép volt, 40-es áttételű csigahajtóművet választottunk ki a feladatra. Nos, elkészültünk, átadtuk a gépet, a próbaüzem is brilliánsan sikerült.



Majd másnap hívtak, hogy konkrétan nem tudnak dolgozni a gépekkel. Gyakorlatilag az történt, hogy amint a gépet munkára fogták, alaposan megpakolták és a megterhelt rács továbbforgatta a tengelyt és szépen engedte tovább a tömeget. Kiderült, hogy mégiscsak szükség lett volna azokra a fékes motorokra.


Nagy kapkodás árán, beszereztük a fékes motorokat és egy életre megtanultuk azt, hogy feltételezéseknek nem dőlünk be.

A fékes motorokat beépítettük és a gépek ma is kiválóan működnek.



Tégy úgy mintha profi lennél, majd kövess el egy amatőr hibát!


- mutass nagy szakértelmet

- építsd meg a gépet

- legyél megfelelően naiv és higgy el mindent a beszállítódnak

- szállítsd le a kiváló műszaki megoldást

- szórakoztasd a megrendelődet vegyi kísérletekkel

- és ezt csináld utánunk, ha tudod



Neked sikerülne egy bevonatos keverőszárat gyakorlatilag 2 nap alatt teljesen feloldani egy tartályban, úgy, hogy szinte semmi ne maradjon belőle?

Amikor szóltak, hogy gáz van, mi is értetlenül álltunk a dolog előtt. Gyakorlatilag a 2 napja átadott keverőberendezésünk keverőszárát az agresszív közeg lebontotta. A helyszínre siettünk, hogy kicseréljük, de nem nagyon volt mit cserélni...

Na jó, itt azért nem mi voltunk a teljesen figyelmetlenek, mert elég jó bevonatot készítettünk, ráadásul a bevonat gyártója azt állította, hogy jó lehet. Abban tévedtünk, hogy elhittük és nem ellenőriztük. A közeg pedig annyira agresszív volt, hogy a vegyszerálló bevonat napok alatt füstölt el.

Ma már ezt úgy csináljuk, hogy egy vaslemezre kenünk különböző bevonatokat, elküldjük a megrendelőhöz, hogy csináljanak rajta teszteket. Ha a teszt oké, akkor indulhat a gyártás.

Nem hiszünk el többé senkinek semmit, csak a saját tapasztalatunkban bízunk.

---

Aki dolgozik, az hibázik és a hibáink által egyre okosabbak és bölcsebbek leszünk.

Az ügyfeleinket is a hibáikkal együtt szeretjük és ők is a hibáinkkal együtt fogadnak el bennünket. Nem kell tökéletesnek lenni, mert úgysem sikerül, viszont törekedni kell rá és tanulni a hibából.

Boldog 15. évfordulót Chemplex Kft.!

Na jó, kattintható is...



Köszönjük, hogy velünk tartottál! És ha hajtástechnikai kérdésben segíthetünk, tudod, hol találsz bennünket: www.chemplex.hu




Olvass tovább hajtástechnikai témában!

Kattints itt a listában a cikkem címére, vagy ugorj a Chemplex hajtástechnikai blog nyitóoldalára: https://chemplex.hu/blog

Sok a selejt az asztalon? Ideje lépned!

Merj nagyot álmodni! – 1. rész

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina? ...avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Az a fránya megszokás! Így kösd be inkább a villanymotort!

Vezérelj vezeték nélkül!

Vigyázz magadra: olasz mérnök esett össze a műszak végén

Golyósorsós aktuátor fékkel ellátott motorral

Te mire teszed a tétet?

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel és miért?

Így vágd haza a géped - megszokásból!

Programozd percek alatt

Hajtástechnika 2018

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

A fesztivál legjobb nője

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Mit tenne, ha látná, hogy autója billeg a szerviz emelőjén?

Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?