Ezt a cikket kizárólag akkor olvasd el, ha legalább akkora hardcore arc vagy gépgyártásban vagy gép üzemeltetésében, mint amilyen elszánt én vagyok, ha hajtástechnikáról van szó. Ha tökmindegy, hogy hogyan kerül bele egy gépelem a gépedbe, csak kattogjon, akkor bele se kezdj, lapozz tovább!


A hetekben építettünk be egy elég bika szervóhajtást. 12 hétbe telt, amíg beérkezett maga az eszköz, mert a gyártónál is nehézkes elérni ezt a méretet. Mivel nem egy hiba kiváltása miatt kellett, hanem egy gyártógép átalakításához, kapacitásbővítéshez - még éppen belefért a szállítási idő az ügyfelem terveibe.


Amikor a hajtásrendszer minden eleme együtt volt, összeszereltük. A csomag impozáns lett.



Sokszor mondtam már, hogy műhelyünkben mindent letesztelünk átadás előtt és ez az alaposság nagyon sokszor meg is térül. Ahogy máskor, most is “csak” kicsomagoltuk hajtást a helyszínen, áram alá helyeztük és már működött is. Gondolhatod mennyire örült a megrendelő. Ő maga mondta, hogy volt aki 3 héttel hamarabb tudott volna szállítani, de nem volt biztos abban, hogy pontosan tudja, hogy mit…


Elégedettségét látva, tudtam, hogy már nem bánta a kicsit hosszabb várakozási időt. Ilyen lett, nézd mutatom:



Gyakran mégsem annyira sürgős, mint gondoljuk: a biztosabb, jobb megoldásra érdemes egy kicsit várni.


Hiszen az a cél, hogy a legjobbat hozd ki a gépedből! Mit is jelent valójában 3 hét különbség, amikor nem termeléskiesésen, hanem az optimális megoldás megtalálásán van a fókusz? Elárulom: ebben az esetben nem sokat!


Nézzük meg, hogy mi az, ami célravezető!


1. Legyen szakértőd

Képzeld el, hogy nekem is van: egy példaképem a gyerekkoromból.


Ha egy kicsit kutatsz az emlékeidben, biztosan ismerős a jelenség. Akkor minden termelőüzemnek volt egy „lacibácsija”. A bányának, a tejiparnak, a fűrészüzemnek... Az én Laci bácsim édesapám munkahelyén dolgozott. Nem értettem pontosan, mit csinál, de azt láttam, hogy nagyon fontos ember. Ha egy géppel baj volt, fel-alá szaladgált mindenki, hogy ‘hol van Laci bácsi’.


Az öreg előballagott, megállt a meghibásodott gép mellett, kicsit vakarta a fejét, vizsgálódott, kivette a köpenye zsebéből a kockás matekfüzetet, fellapozta, majd újra eltűnt a műhelyben. Amikor visszatért a kezében pár vasdarabbal és egy szerszámos kufferral, nekiállt csavarokat húzgálni és nemsokára új lendülettel kattogott a gép.


Arról, hogy mi volt a matekfüzetben és mi volt Lacibácsi titka, fogalmam sem volt.


Ma már persze tudom: rengeteg tapasztalat!


2. Ki legyen a szakértőd?


Az, akiben megbízol. Legyen elérhető, specifikálja ki, paraméterezze fel, mondja meg, hogy az úgy biztosan jó lesz-e. És ami nagyon fontos: legyen valódi tapasztalata terepen is. Azt tanácsolom, hogy a szakértőd mellett tarts ki, ha teheted. (Tudom, vannak helyzetek, amikor meg van kötve az ember keze.) És ne feltétlen a legolcsóbb vagy a leggyorsabb alternatívát keresd. Ha jól választasz, a szakértőd meg fogja szolgálni a bizalmat.


3. Miért lenne szükséged hajtástechnikai szakértőre?


Képzeld el azt a fájdalmas helyzetet, amikor megjön a vas, ott állnak a kollégáid, kezdik a szereléssel, majd folytatják a beállítással, és tovább a finomhangolással járó macerával. Ha az eredmény jó, -mert olyan is van-, akkor indul a termelés. Ha mégsem, akkor pedig kezdheted hívogatni a szakit, aki nem fogja szívügyének tekinteni a dolgot, hiszen nem a kapcsolatotokra koncentrál, ahogy végül is te sem. Nem a munka kapcsolat lesz fontos, hanem a zseb. És ez nagy különbség.


4. És ha nem?


Akkor nem. Akkor ne vedd körbe magad az életed fontos területein megbízható, téged is megbecsülő szakemberekkel. Ne a legjobb fogorvost válaszd, ne a jó szakácstól rendelj ételt. Gondolom az autódat se megbízható szerelőhöz hordod és a konyhabútorodat is megcsinálhatja akárki.


Az életben az a szép hogy mindenki másként működik. Nekem ez a recept vált be. Szeretek a kiválókkal dolgozni, mert őket is az hajtja, ami engem, hogy egyre többet tudjanak adni. Ha akarod, akkor akár neked.


Más: Most a nyáré, a pihenésé lesz a főszerep. Bízom abban, hogy úgy mész el nyaralni hogy átnézetted a gépeidet, és tudod, hogy távolléted alatt is biztonságosan megy majd a termelés. Így fogsz nyugodtan pihenni.


Barátsággal:


Kiss László


Ha pedig kérdésed van, tudod hol találsz, csak katt a képre:




A cikk nyomtatásban a Techmonitor magazin 2019. július-augusztusi számában jelent meg!



A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattints a címre!

Ha fordítva ülsz a lovon az ág sem csaphat pofán! Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító

Tudod mi a menő? Ha célgépépítő vagy és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket és formáld az ipart!

Te élvezed, amit csinálsz?

Ahhoz, hogy az álmodból gép legyen - kell egy szaki!

Merj nagyot álmodni - 2.rész

Merj nagyot álmodni - 1. rész

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója a szerviz emelőjén?

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Hol van elemében igazán a csigahajtómű?