Nem kell belenyugodnod abba, hogy a régi géped már nem olyan fitt, mint egykor! Olvasd és meríts lendületet a történetből! Szakértői cikkem a Techmonitor magazinban jelent meg.

Kiss László: Amikor beülsz egy vadonatúj sportautóba, először óvatosan, pehelylábakkal csak érintgeted a pedált, majd lassan elkezded érezni az autót, eggyé válsz vele és aztán őrült módon nyomod a gázt, ahogy a csövön kifér. Aztán eltelik 10 év, még mindig taposod a gázt, azonban észreveszed, hogy a 10 év a gépednek is 10 év volt és bizony vannak ám sokkal fiatalabb fürgébb, sőt szexibb járgányok. De mit tegyél, hogy újra átéld a száguldás élményét?



A mostani esetem különösen akkor lesz inspiráló számodra, ha fontolgatod a gépeid megújítását, korszerűsítését. Megosztom veled annak az ügyfelemnek a történetét, aki mert nagyot gondolni, számításokat végzett, szakértői segítséget kért és célba ért. A végeredmény jóval túlmutat az eredeti elképzeléseken.

Néhány évvel ezelőtt beszereztek egy gyártósort az anyavállalat egyik külföldi üzeméből, amely akkora termelési különbséget mutat a régi gyártósorokhoz képest, hogy ügyfelem arra a döntésre jutott, hogy felújít egyet a régiek közül.
Szakértői segítséget kerestek, így jutottak el hozzánk. Első hallásra is tetszett az ötlet, így felkerestem az üzemet, hogy lássam, hogyan lehet megvalósítani az elképzeléseiket. A helyi mérnökcsapat tervekkel, számításokkal várt és azzal a kitűzött céllal, hogy érjük el azt, hogy a régi gép is az újnak a számait produkálja.
Kedvemre való kihívás! Ellenőrizni a terveket, kiválasztani és egymáshoz rendelni a hajtástechnikai eszközöket, majd beilleszteni a technológiai folyamatba és összehangolni a termelési igényekkel - felelős feladat.

Ismerkedtünk a régi géppel, mértünk, ciklusidőket rögzítettünk, kerestük azokat a hajtástechnikai elemeket, amelyeket műszakilag jobb megoldásokkal ki lehet váltani.
Megismerkedtünk a géppel, mértünk, ciklusidőket rögzítettünk, matekoztunk. Kerestük azokat a régi hajtástechnikai elemeket, amelyeket műszakilag jobb megoldásokkal ki lehet váltani:

• Éveken át pneumatikus munkahenger végezte a mozgatást, úgy, hogy a két hajtott tengelyt kilincsmű kötötte össze. A véghelyzetek pontos beállítása nehéz volt, bonyolult alkatrészeket tartalmazott a hajtás, a kopó elemeket gyakran kellett cserélni.
• A régi féktárcsák folyamatosan fékezték a hajtást, különböző beállítást igényeltek könnyű és a nehéz termékekhez, nehéz volt beszabályozni, gyakran elkoptak.
Megkérdeztük a gép kezelőit is, akiktől remek észrevételek érkeztek. (Ezt már tanítom egy ideje az ügyfeleimnek, de megismétlem: soha ne mulaszd el megkérdezni őket arról, hogy mi okozza a legtöbb gondot, és hogy lehet azt kijavítani. Szinte biztos, hogy tudnak valami olyat mondani, ami neked eszedbe sem jutna!)

Tuningolás közben a megbízható, hosszú távú működést tartottuk szem előtt. Így került az új gépbe

• A pneumatikus munkahenger helyett léptetőmű, amely mindig pontosan 60°-ot forgat.
• A léptetőművön keresztül csigahajtóműves fékes villanymotor végzi a forgatást. Mivel a motorra került a fék, csak a véghelyzetekben van fékezés, a mozgatás alatt nincs.
• A két hajtott tengelyt összekötő kilincsmű helyett szöghajtások.
• A relés vezérlés helyett új PLC vezérlés, ami lényegesen nagyobb szabadságot ad a tervezőnek és üzemeltetőnek a későbbi változtatásokra.




A vezérlés összehangolása ilyen összetett technológiánál bonyolult folyamat, komoly figyelmet és hozzáértést igényel: a finomhangolásra és a paraméterezésre napok mentek el. Szerencsére a munka nagyon jól sikerült.
A gyártósort augusztus 14-én helyezték üzembe. És még nincs vége: több régi gyártósor közül egy másiknak az újragondolását is megkezdtük, még bátrabb elképzelésekkel. Abból is méltó kihívót fogunk faragni, ezt garantálom!
Bátorítalak tehát, hogy ha a régi, jó géped fölött elszaladt az idő, ne törődj bele és ne mondj le róla. Látod, hogy ügyfelem esetében egy egyszerű copy-paste-nek induló beruházásból egy minden igényt kielégítő innováció lett. És valóban minden igényt, hiszen elégedett a gép kezelője, a mérnökcsapat és a vezetők is. Mert annak dacára, hogy a vezérlés nagyobb odafigyelést igényel, a gépészet leegyszerűsödött és a termelési tapasztalatok pozitívak.
Kezdj el tervezni, számításokat végezni és vágj bele, mert megéri! Ja és tudod, hogy hol találsz!




Folytatjuk...


A hajtástechnikai műszaki kivitelezés tapasztalatairól és folytatásáról olvasd el az interjút, amelyet az ügyfelemmel készítettem a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Olvass tovább hajtástechnikai témában!

Kattints itt a listában a cikkem címére, vagy ugorj a Chemplex hajtástechnikai blog nyitóoldalára: https://chemplex.hu/blog

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina? ...avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Az a fránya megszokás! Így kösd be inkább a villanymotort!

Vezérelj vezeték nélkül!

Vigyázz magadra: olasz mérnök esett össze a műszak végén

Golyósorsós aktuátor fékkel ellátott motorral

Te mire teszed a tétet?

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel és miért?

Így vágd haza a géped - megszokásból!

Programozd percek alatt

Hajtástechnika 2018

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

A fesztivál legjobb nője

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Mit tenne, ha látná, hogy autója billeg a szerviz emelőjén?

Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?