Hannoverben jártunk. A kiállítók standját végigkirándulva, számomra egyértelmű, hogy mi a tendencia. Cikkem a Techmonitorban jelent meg, a Hajtástechnikai szakértői rovatban.


Mi változhatna vajon egy olyan tradicionális iparágban, mint a fogaskerekes hajtástechnika?

–Semmi! -Gondolhatnánk, pedig nem így van.

A kétévente Németországban megrendezett Hannover Messe - Industrial Automation, Energy, Industrial Supply and more - ahogy a hivatalos neve mutatja, a világ legnagyobb ipari show-ja (http://www.hannovermesse.de) most is betekintést engedett a várható (közel)jövőbe. Annyi változás, annyi trend van, hogy ez a cikk nem is lesz elegendő.



Soha nem láttam még ennyi szervomotort

Kezdjük azzal, amit a szervohajtások terén tapasztaltam. Soha ennyi szervomotor gyártót nem láttam még felvonulni, mint az idén, pedig többször voltam már Hannover Messén. Szinte minden nagyobb villanymotor gyártó standján megjelentek ezek a hajtások, nem beszélve az egy-egy speciális alkalmazásra vagy csak a szervomotorra ráálló cégekről.

A szervok ilyen mértékű berobbanásának hajtóereje nyilván a robotok elterjedése, hiszen minden robotba számos szervomotort építenek be. Azáltal, hogy sok cég be tud lépni a tömeggyártásba, a motorok egyre olcsóbbak lesznek, így sok esetben árban is fel tudják majd venni a versenyt a hagyományos háromfázisú motor-frekvenciaváltó kombinációkkal. Ennek örömteli következménye várhatóan az lesz, hogy ezek a jól vezérelhető alkalmazások leszivárognak majd az olcsóbb célgépekbe is. Természetesen cserébe meg kell majd tanulni a programozásukat.


Ipar 4.0

Másik jól körvonalazható fejlődési folyamatot a sokat emlegetett ipar 4.0 vagy IoT (internet of things) témakörben láttam. Arra most nem térek ki hogy ezek mit is jelentenek pontosan (Google a barátod) beszéljünk inkább arról, hogy mit hoznak majd ezek a folyamatok magukkal? Azt láttam hogy sok új ötlet van és sok gyártó keresi a helyét. Tény, hogy egyre olcsóbban és egyre egyszerűbben tudunk egyre több mindent mérni. Hőmérsékletet, nyomást, áramlást, rezgést. A mért jelet pedig egyre egyszerűbben tudjuk eljuttatni bárhová (irányítóközpont, vállalati felhő, vagy Felhő) további feldolgozásra, összehasonlításra.

A nagy mennyiségű adatot aztán ki-ki hogyan fordítja a termelése javára, azt majd látni fogjuk, de egy kézenfekvő ötlet pl. a meghibásodások előrejelzése.


Karbantartás monitorozással - ez egy optimális jövőkép

A hajtástechnikában ennek az lesz az egyik következménye, hogy a berendezések állapotát egyszerűen, könnyen és olcsón lehet majd monitorozni, ezzel akár előre lehet jelezni a meghibásodást és időben el lehet hárítani a hibát, vagy fel lehet készülni a javításra. Az egyéni tapasztalatokat egymással könnyen meg lehet osztani, így ahogy gyűlnek az adatok egyre pontosabbá válik a következtetések levonása is. Arról pedig, hogy lassan egy egész gyártósort egy okostelefonnal bárhonnan lehet irányítani, terjedelmi okokból ki sem térek.


Villanymotorok az energiahatékonyságért

A változásokat nagyon jól mutatja az is, ami a villanymotorok terén zajlik. Ki hinné, hogy egy ilyen egyszerű berendezés is mint a villanymotor, a középpontba tud kerülni? Pedig így van: az energiahatékonyság jegyében a villanymotorok a fogyasztása -és az az irgalmatlanul szám, ami az éves villanymotor értékesítéseket mutatja- van a fókuszban, hiszen a szabályzások évről-évre egyre jobb hatásfokú elektromos motorok gyártására kényszerítik a gyártókat.



Jelenleg az IE4-es kategóriánál tartunk, amelyek a 2016-ban még elfogadott IE2-höz képest átlagosan 3-4%-kal magasabb hatásfokkal üzemelnek. Mivel számszakilag csekély eltérés érzékelhető, ezért önállóan nem érdemes csak ezt figyelembe venni. Hanem mit? “A hatékony termék hatékony üzemeltetését!” A hangsúly az előre programozott, öntanuló és az egyes elemek kommunikációján alapuló rendszerekre helyeződik át. A vásárlóknak nem az olcsó villanymotorok beszerzésére, hanem a berendezések költséghatékony üzemeltetésére kellene sokkal jobban figyelniük.


A kiállításon több helyen láttam IE6-os jelölést is, amit persze több kiállító partneremet megmosolyogtatott, de az biztos, hogy a folyamatnak még közel sincs vége. Ezzel persze a villanymotorok egyre drágábbak lesznek, de hogy pozitív gondolattal zárjam a kört, kanyarodjunk vissza ahhoz a lelkesítő hírhez, hogy a szervók egyre versenyképesebbek.


Ez a rövid cikk csupán ízelítő abból, amit a Hannoverben töltött pár nap alatt tapasztaltam.

Ha hajtástechnikai kérdésben elakadt, természetes, hogy segítek! Forduljon hozzám. Várom levelét a hajtomuszakerto@chemplex.hu e-mail címre.


Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező célgépépítő kollégát is, jelen esetben Dömötör Ákost, az Optoforce Kft. ügyvezető igazgatóját.


Olvassa el a teljes cikket! A hivatkozás alján található kétirányú nyílra kattintva nyílik teljes képernyőre az eredeti cikk.

A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattintson a címre!

Mit tenne, ha látná, hogy autója billeg a szerviz emelőjén?

Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?