Van abban valami bosszantó, ha azt látod, hogy a kollégáid napokig hevesen foglalkoznak egy megrendelővel és hosszú egyeztetések után még mindig nem tudják lezárni a feladatot, mert az ügyfél nem tudja eldönteni, hogy tekercseltesse a leégett villanymotort vagy szerezzen be egy újat.


Nem törődött a karbantartással, mert jó gépet vett, ezért azt gondolta, hogy hajthatja élete végéig.



Ugyanakkor a prémium autóját évente kétszer viszi márkaszervizbe, hiszen azt csak a legjobb kezekbe adja. A gépre, aminek a munkájából az autót vette, egy fillért sem költ, nem alkalmaz rendszeres szervizt, mondván, ha költeni kell rá, az a gépgyártó alkalmatlansága miatt van.


Amikor a gép letérdel, a szomszéd telephelyről hív át valakit, szétszedik és tanácstalanul nézelődnek. Ekkor jövök a képbe, hozom a szerviz csapatomat.


Tekercselés vagy csere?

Arra, hogy tekercselés vagy csere, nincs állandó szabály. Ha van időd és nincs pénzed és van tekercselő a közelben, tekercseltess. Ha azonban termelni kell és a töprengéssel sokat fogsz bukni, akkor ne habozz, hanem hívj egy profit, vegyél jó motort, amilyet a prémium kocsidba is vennél, tekercseltesd meg a régit és tedd fel a polcra, mert az új motor is letérdel majd valamikor... és legyél majd akkor felkészültebb, amikor már csak a polcig kell elballagni és néhány óra alatt megoldani a cserét. Így nyersz egy kis időt, amíg megtalálod a választ a kérdésedre, de addig sem áll az üzem.


Az eset annyira gyakori, hogy szakértői segítséget hívtam, aki segít eldönteni, hogy tekercseltess vagy ne.


Az attól függ, hogy mi a tervem, mekkora a büdzsém és a termelésem szempontjából kulcsfontosságú berendezést érint-e a kérdés.


Nagy Józseffel, a Magyar Ipari Karbantartók Szervezete (MIKSZ) felügyelőbizottságának elnökével beszélgettem.



József 33 év erőműipari karbantartási vezetői tapasztalatával, részt vesz a hazai szemléletformálásban, aktív előadója nemzetközi szakkonferenciáknak. A tanácsait követve hatékonyabbá, testreszabottá és gazdaságossá teheted a karbatartásodat és jelentősen csökkentheted a kockázatokat.


2018-ban a MIKSZ egy országos, átfogó kutatást végzett a hazai termelő vállalatok körében, amely azt hozta felszínre, hogy a nagyvállalatok előrébb vannak: stratégia mentén gondokodnak az üzemi állagmegőrzésről és a termelés biztonságáról, míg a kisebb vállalkozások gyakran oltanak tüzet, pedig a nagyok mintáját követve, náluk is jelentős hatás realizálódna.


A karbantartás célja a vagyon megőrzése


A kérdésre tehát, hogy tekercseltess vagy cseréld le, a válasz meglehetősen összetett.


Nézzük, mik a lehetőségek:

A karbantartás célja a vagyon megőrzése, az eszközök, berendezések avulásának késleltetése és a termelés maximumának optimális működéssel való elérése.


Adott egy üzleti stratégia, amelyhez rövid- és hosszú távon illeszkedni kell, rentábilis működtetést kell biztosítani és elérni azt, hogy ha 10 év múlva el akarom adni, akkor is értékes vagyonnak minősüljön. A termelési, a kereskedelmi és a műszaki megbízhatóság kéz a kézben járnak.


Innentől pontosan látjuk, hogy a villanymotor meghibásodása tóba dobott kavicsként hatással lesz a termelésre, az eladásra, és a cég vagyonára is


Izgalmasabb kérdés az, hogy vajon megelőzhettük volna, és ha igen, milyen lehetőségeket hagytunk figyelmen kívül, amelyek előre láttathatták volna a hibát.


A meghibásodás akár emberi életet is veszélyeztethet



Nagyvállalatoknál, ahol egy meghibásodás nem csak termeléskiesést jelenthet, hanem pl. erőművek esetében emberi életet is veszélyeztet, nem lehet mást tenni, mint számítógépes diagnosztikával naplózni és monitorozni, értelmezni az adatokat és a tervezett, előre beütemezett javítási munkálatokra felkészülni.


Mit a helyzet akkor, ha nem teheted meg azt, hogy számítógépes diagnosztikai rendszert vezess be? Ha a céged nem egy erőmű, ahol többszáz vagy többtucat szakember csak a minőségért és a biztonságért felel, akkor is alkosd meg az üzleti érdekeidhez illeszkedő stratégiát, hiszen húsbavágó kérdés a műszaki megbízhatóság. Ha normaidő alatt nem kerül ki a termék a gyártóegységedből, lesújt rád a kötbér a késedelemért...


Karbantartási fontossági osztályok


Első lépésként meg kell határozni azt, hogy mely berendezések kritikusak az üzletmenet és a műszaki biztonság szempontjából. Ha egy vegyi üzemben mésztejet keverő berendezésből 3 van, de csak 1 kell a termeléshez, az nem kritikus, hiszen van két tartalék.


Konkrét tanácsok a stratégia kialakításához:


A fontossági osztályokat 3 szempont mérlegelése alapján soroljuk be:

1. élet- és munkabiztonság (a kazán robbanhat!)

2. vagyonbiztonság (ne égjen le, ne robbanjon fel, maradjon meg az érték)

3. üzleti érték - ezeket a sarokpontokat évről évre elő kell venni és felül kell vizsgálni.

A besorolás alapján dönts a karbantartási stratégiáról.



Az egyik lehetőség a TMK, azaz tervszerű megelőző karbantartás, amely idő vagy üzemóra alapú. Ez akkor jó, ha van elég karbantartásra fordítható fedezet, és nem kell az eszközök állapotát figyelnem, mert a gyártói előírásokra bízom magam. A gépkönyvek alapján megvizsgálom, hogy milyen munkákat ír elő a gyártó annak érdekében, hogy ne következzen be avulás. Pl. ha 48.000 munkaóránként főjavítást kell végeznem, akkor az szentírás: a gép felbontásával jár és bizonyos elemeket ki kell cserélni.


A másik út az állapot függvényében végzett karbantartás. Erre nincsenek mindenkire jól alkalmazható gyártói előírások, mert az állapot nagyban függ a gépem használatától. Ha tudom azt, hogy nem biztosítom a kíméletes indítást, rendszeresen gyorsindítást, gyorsfelfűtést kell alkalmaznom, azt is tudnom kell, hogy jobban igénybe veszi a berendezésemet és figyelnem kell, mert gyorsabban kopik. Ennek megfelelően ütemezem a karbantartását. A gyártói előírások mellett alkalmazom az állapotfigyelést, azaz rögzítem a paramétereket üzem közben és üzemszünetben.


Az üzleti optimum karbantartási stratégia akkor alkalmazandó, ha a karbantartási költségeknél gazdálkodási kényszer van. A monitoringon keresztül elég nagy biztonsággal megállapítható, hogy mikor és milyen mértékű karbantartásra álljon ki a gép. Például, ha egy golyóscsapágy nem futhat többet, mint 20.000 üzemóra, és 21.000-nél jönne a tervezett karbantartás, akkor dönthetek úgy, hogy sprektrum analízis diganosztikát futtava engedem még, de ha voltak kiesések, amik meghibásodást okoztak, akkor a cserét választom.


Kisebb vállalkozásoknál a tulajdonos vagy akár a termelési igazgató dönt a stratégiáról. Az üzleti modell mentén fontolom meg, hogy ahhoz, hogy nyereségesen termeljen, milyen eszközszükséglet áll fenn: beépítek egy tartalékot a termelésbe, vagy tartok raktáron a kritikus egységekből.


Mikor van csere és mikor javítunk?


Idősebb, meghibásodott berendezésnél, amennyiben a javítás bekerülési költsége eléri az újnak a 60%-át, az új mellett döntök, pláne, ha csereszabatos és nem kell átalakítani a gépalapot miatta. Az ok egyszerű: egy 15 éves szivattyú technológiáját azóta a gyártó már fejlesztette, pl. jobb hatásfokú -ezzel még hasznom is lesz.


Villanymotor esetében a rezgés, a hőmérséklet, mozgás közben, illetve üzemszünetben adja ki a diagnosztikát, és bizonyos feszültségen terhelve szigetelési ellenállás méréssel meg lehet állapítani, hogy a szigetelés hol tart az érési folyamatban. Ezen a ponton vagy felújíttatom, vagy raktárkészletre helyezek egy újat, hiszen ha kiesik a termelésből és akkor kezdem a gondolkodást, akkor több kockázat is felmerül: mennyi időn belül érem el és van-e az országban.


Legyen fix beszállítód!


A menedzsmentnek ismernie kell a piaci beszerzési lehetőségeket: amit a polcról vesz le a kereskedő, az 2 napon belül megérkezik, ezért ami elérhető és meg tudom várni, azt nem tartom raktáron - de ez tudatos döntés legyen!

Egy felelős menedzsment keretszerződéssel vagy konszignációs raktárszerződéssel biztosítja a termelést, hiszen pontosan tudja azt, hogy a szükséghelyzetben kért ajánlattal rosszabb helyzetből indulna. A jó beszerzéshez elengedhetetlen a jó üzleti viszony, ami bizalmi viszony is egyben, mert tudnom kell, hogy van nála és hozza nekem időre. Ha akkor térképezem fel a piacot, amikor szükségem van rá, az baj: nem biztos, hogy megkapom az eszközt, hiszen a kereskedő üzleti érdeke mutathat más irányt és odaadja annak, akivel régi kapcsolata van.


A bizalmi beszállítódra az eszközön túl is számíthatsz



Ezen a ponton elérkeztünk oda, hogy még egy döntést meg kell hozni.


Kis vagy nagy cég, bárki dönthet úgy, hogy saját erő helyett külső szakértők időszakos bevonásával végzi a karbantartást, de indokolt lehet a kevert megoldás is, amikor a helyi karbantartók, illetve a beszállítók képzett szakemberei végzik el a feladatot együttesen.


A kiszervezett karbantartás előnye, hogy nem kell állományban tartani és fejleszteni egy csapatot. Az erőforrás azon része, amely piacról jól megvehető és csak időszakosan szükséges, külső partnerekkel jól megoldható.


Szerződésben pontosan rögzített kondíciókkal fektetem le azt, hogy csak munkaerőt és szakértelmet kérek vagy azt, hogy a szükséges csereanyagot is szállítsa. Ezek jó alternatívák. Itt is nagy szerepet kap a csapatom, hiszen a felelősségvállalásban oroszlánrészt kell vállalnia. A külsőssel tisztázom, hogy mit várok el, milyen garanciát nyújt a munkáért, a házon belül pedig erős kontrollt tartok fenn.


Munkaterületet adok át, amelyet teljesen lezárok a javítási munkák alatt, majd szétszerelik a gépet, amelyet látnunk kell. A javítás elvégzése után át kell venni, próbaüzemet, kontrollt kell végezni és ha minden teljesült az elvártak szerint, akkor fizetek. Ehhez a csapatomnak képesnek kell lennie kiválasztani a kompetens szaktudást, szerződést kötni és a teljes munkafolyamatot felelősen menedzselni. Kell házon belül egy erős műszaki ellenőri és koordinációs rendszer és össze kell hangolni, hogy mikor, ki, mit csinál.


Nálunk az erőműben bevált gyakorlat volt a munkaterület lakattal történő lezárása, amelyet több kulccsal zártunk. Minden bent dolgozó csapat kapott egy kulcsot és csak akkor volt nyitható a kulcsokat rejtő vasláda, ha mindenki készre jelentette a munkát.


Több gyakorlat létezik egy üzem jó működtetésére



Nagy József ezzel az interjúval rávilágított arra, hogy több gyakorlat létezik egy üzem jó, fenntartható és gazdaságos működtetésére - mindenkinek meg kell találnia a körülményeihez képest legalkalmasabbat.


A következő számban arról fogok írni, hogy a gépgyártók, gépépítők hogyan járjanak el annak érdekében, hogy a gépeik sokáig, jól üzemeljenek és a megrendelőiknek eszébe se jusson mással terveztetni és gyártatni, ha új beszerzés merül fel.


Ha a fenti példában magdra ismertél, a jó hírem számodra az, hogy egy lépésre vagy attól, hogy ezzel leszámolj, de a döntést neked kell meghoznod!


A MIKSZ-hez bármikor fordulhatsz, válaszolnak a kérdéseidre, támogatnak a karbantartásod tökéletesítésében, akár stratégia alkotásról, akár oktatásról van szó.


Barátsággal:


Kiss Lászó


a hajtástechnikai szakértőd


Itt bővített formában olvashatod a cikkemet, de egyébként egy kicsit tömörítve a Techmonitor lapban is találkozhatsz vele:



A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattints a címre!

Ha szükséged van egy ipari célgépre, honnan indulsz?

Gépeket tervezel? Gépeket gyártasz?

I. Magyar Ipari Célgép Nagydíj 2021 - A jövőt építjük.

A higiénia új korszaka a gyártásban - Rozsdamentes villanymotorok, hajtásrendszerek

A kúpkerekes hajtómű hatásfoka jobb: Esettanulmány

Rugalmas tengelykapcsolóval szerelt hajtóműves villanymotorok a Chemplexnél

A hazai gépipar aknái - Gépipari problémakutatás

Vigyázz, mert bekavarok!

Bezzegelek egy kicsit! Kockás füzeted van legalább?

Ha fordítva ülsz a lovon az ág sem csaphat pofán! Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító

Tudod mi a menő? Ha célgépépítő vagy és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket és formáld az ipart!

Te élvezed, amit csinálsz?

Ahhoz, hogy az álmodból gép legyen - kell egy szaki!

Merj nagyot álmodni - 2.rész

Merj nagyot álmodni - 1. rész

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója a szerviz emelőjén?

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Hol van elemében igazán a csigahajtómű?