A sorozatban eddig érkezett kérdések kapcsán elsősorban a csigahajtóművek voltak a középpontban, érdemes azonban más hajtástípusok mellett is érveket felhozni. Most arra térek ki, hogy hol billen át a mérleg a csigáról a kúpkerekes hajtómű irányába, mikor érdemes inkább az utóbbival tervezni.

Vannak olyan esetek, amikor célgépépítő partnereimet kifejezetten rábeszélem, hogy optimalizáljanak úgy, hogy csigahajtás helyett kúpkerekes hajtóművet építenek be, egész egyszerűen, mert energiahatékonyabb, ellenállóbb, és nem utolsó sorban elegánsabb műszaki megoldást érnek el vele.

Kúpkerekes hajtómű


A kúpkerekes hajtómű felépítése is sokat elárul: a 3 fokozatú kúpkerekes hajtóművek lelke, a ferde fogazatú fogaskerékhajtást követő Gleason kúpkerék-pár. Ez a konstrukció a rendkívül csendes működés mellett kiválóan tűri a lökésszerű igénybevételt, ezért kifejezetten alkalmas olyan ipari területeken, ahol a dinamikus megterhelést a hajtóműnek bírnia kell. Pl.: ipari lemezollók, prések, centrifugák, serleges felhordók, forgóasztalok, rázódobok, aprítógépek.

Miért kerül a kúpkerék-pár a második fokozatba? Azért, mert ebben a pozícióban érvényesülnek legjobban fogazás műszaki előnyei, itt érhető el leginkább az optimális üzemeltetés. A motorhoz közeli első fokozatban a magas fordulat miatt túlságosan zajos lenne, a kihajtófokozatba pedig azért nem szerencsés tenni, mert terhelhetősége kedvezőtlenebb, mint a ferde fogazású homlok-fogaskerekeknek.


Az indítási hatásfokuk 30-40%-kal kedvezőbb, mint csigakerekes társaiké. Vegyünk például egy 50 mm csőtengely-átmérőjű csigahajtóművet és egy ugyanolyan kúpkerekest, 1400 1/perc behajtó fordulatot. Mindkettő áttétele i=15. A csigahajtómű statikus hatásfoka 66%, míg a kúpkerekesé kb. 90%. Szembetűnő a különbség! Ennek a hatásfok különbségnek az az oka, hogy a kúpkerekes hajtás fogai kisebb felületeken érintkeznek, így kisebb a súrlódás, a kopás, és természetesen kevesebb hő keletkezik. Ezt a hatásfok különbséget alapul véve, ha egy híddaru emelőhajtásán -ugyanakkora terhelés- mellet a csigahajtóművön 5,5kW-os villanymotor alkalmazása lenne szükséges, akkor a kúpkerekes hajtóművel 4 kW is elegendő.


Kúpkerék-pár


Ha egy üzemben vagy egy gépen sok hajtómű van, akkor ez a különbség már látható, és bizony a végfelhasználói oldalon az így nyert megtakarítás üzemeltetéskor (főleg kiterhelt, folyamatos üzemek esetén) igenis érzékelhető. Egyébént sok esetben éppen itt van az a teljesítményhatár, ahol érdemes megfontolni pl. egy kúpkerekes hajtóművet.


Egy jól megtervezett és precízen legyártott, valamint összeszerelt kúpkerekes hajtómű kétség kívüll igényes műszaki megoldás. Elsősorban olyan gépekbe és olyan alkalmazásokba kerülnek bele, amik magasabb színvonalat képviselnek és/vagy kiterheltebbek. Egy kemping kerékpárral (ugye sokan emlékszünk még ezekre?) is eljutunk A-ból B-be, de mennyivel elegánsabban mutatunk és jobban haladunk egy korszerű olasz országúti kerékpáron. Ez itt a lényeg.


Nem elhanyagolandó tényező a MOTOVARIO kúpkerekes családjának egységes és esztétikus megjelenése, ami akár jelentősen eltérő behajtó motorteljesítmények esetén is érvényes. Ma már minden célgépépítő számára fontos szempont az, hogy a keze alól kikerülő célgép a termelés maximális kiszolgálása mellett, az üzemcsarnok dísze is legyen.


Nem kell megvárnia, amíg mi kitaláljuk az Ön kérdését! Ha van olyan hajtástechnikai dilemmája, amiben nem jut előbbre, írja meg nekünk! Szakértőnk minden kérdésre válaszol. Kattintson ide!


Szakértői cikkemben a hagyományok szerint megszólaltatunk egy célgépépítő kollégát is. Ebben a cikkben Nagy Csaba, az Anyagmozgató Gépek Tervezése Kft. tulajdonosa oszt meg a témában pár gondolatot. A kép alatt lévő kétirányú nyílra kattintva a hivatkozás teljes képernyőre nyílik ki, így olvashatja el a Techmonitorban megjelent teljes cikket.




A sorozat korábbi részei:

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről: olvassa el itt a cikket!

Hol van igazán elemében a csigahajtómű: olvassa el itt a cikket!

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól: olvassa el itt a cikket!

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt: olvassa el itt a cikket!



Ha van olyan hajtástechnikai dilemmája, amiben nem jut előbbre, írja meg nekünk! Szakértőnk minden kérdésre válaszol. Kattintson ide!