Mára már biztosan ismerős sorozatunk, a Koktél. Történeteink -koktél helyett- olvasmányos kiegészítői az ebédnek vagy az esti pihenésnek. Alkoholmentesek, ugyanakkor pezsdítőek és frissítik az elmét. Most egy kétezer éves hajtómű-konstrukciót mutatunk be, Joze Hlebanja és Gorazd Hlebanja nyomán. Meglepő információk. Egészségedre!

A rejtélyes hajtómű lelet

Az Antikhütérai szerkezet

A történet azért különösen érdekes, mert tulajdonképpen évszázadokig senki nem tudta, hogy mire szolgált a készülék. A jelentőségét és összetettségét csak az utóbbi években fedezték fel a tudósok, azért, mert a modern képalkotók megjelenéséig igazán nem tudtak mit kezdeni vele. Mintegy 50 évvel a múzeumba helyezés után egy régész, Derek de Solla Price, kezdett el komolyabban foglalkozni vele; nagyítóval vizsgálva, észrevette benne a bronz fogaskerekeket, de a hajtómű eredeti funkcióját nem tudta meghatározni.

Izgalmas hajtóműves szerkezet

Ezt követően a hajtóműves szerkezetet többen kutatni kezdték, különféle képalkotókkal néztek a belsejébe, és mivel a történet elkezdett izgalmassá válni, 2006-ban elindítottak egy célirányos kutatóprogramot, az antiküthérai szerkezet kutatására. Számítógépes röntgentomográffal megállapították, hogy a bronz fogaskerekek tulajdonképpen nem igazán a valódi funkciójában értelmezhető hajtómű részei, hanem egy ókori analóg számítógépnek az elemei. Az antik zsenialitásra azért is illik rácsodálkozni, mert hasonlóan összetett és kivitelezett leletek nem kerültek elő az ezt követő másfél évezredben. Noha a tudósok azt feltételezik, hogy az alkotója hajtómű szakértőként készíthetett további hasonló fogaskerekes gépeket, ez a feltételezés azonban további leletek hiányában nem igazolható.

Hajtástechnikai miniatűr

A készülék figyelemre méltó a miniatürizálás és a komplexitás tekintetében is: mindössze 330x170x90 mm, bronzból készült és fa tokba volt ágyazva. Több, mint 2000 írásjel és szimbólum található rajta. Belsejében több, mint 30 fogaskerék kapcsolódik össze, amelynek fogai egyenlőszárú háromszögek. A legnagyobb fogaskeréknek eredetileg 223 foga volt. A fő hajtómű egyetlen központi tárcsa az elülső lemezen, amely a görög zodiákust és az egyiptomi naptárt mutatta. A hátsó további két tárcsa a holdciklusok és a fogyatkozási minták idejének információit jelölték. A rekonstrukció során kiderült, hogy a hajtóműves szerkezet vetekszik a legjobb svájci óramű szerkezetével.

Nem erőátviteli eszköz

A mechanizmus kiszámította a Nap és a Hold helyzetét, vagy más csillagászati információt, mint például bolygók helyét, így ősi analóg mechanikus számítógépként tekintünk rá. Mivel a lényege az volt, hogy az égitestek helyzetét határozza meg a Föld felszínéhez viszonyítva, a készülék geocentrikus világkép alapján készülhetett. (további forrás: Wikipedia)