Minden gépészt lázba hozna egy ilyen felkérés: egy muzeális ritkaság ‘nem koridegen’ visszaállításában kérte a segítségünket Skorutyák János, aki a családja ötgenerációs kékfestőműhelyének állagmegőrzésére és működőképessé tételére törekszik.


A textilnyomó gép története

Egy 1868-ban készült perrotin textilnyomó gép sorsa a tét, ami az üknagyapa által alapított műhelyben üzemel, Bácsalmáson. Az öreg szerkezet önmagában egy kuriózum, az országban már csak néhány ilyen mintázógép működik.



Az egykor villanymotorral ellátott, ipari termelésre alkalmassá tett, egyébként kézi hajtásra tervezett gépet vissza lehet-e úgy állítani modern hajtástechnikai eszközökkel? A feladat önmagában is izgalmas, a tulajdonosnak azonban volt még néhány speciális igénye:


    • - úgy újítsuk meg a gépet, hogy az eredeti, finoman zakatoló hangját ne nyomják el a hajtástechnikai berendezések zajai
    • - valamint gondoskodnunk kell arról is, hogy a régi gép “önfejűsége” miatt ne okozzon benne kárt az elektronikus hajtás, mert néha szorul, elakad.
    • - továbbra is szempont, hogy igény szerint, kézzel lehessen állítgatni, visszaforgatni


Egy kis kitérő nem csak gépészeknek: a gépben egyetlen golyóscsapágy sincs, csak siklócsapágy, ebből is sejthető, hogy az indításra különös figyelmet kell fordítanunk, hiszen nagyobb nyomaték szükséges, ugyanakkor az egésznek lágynak, finomnak kell lennie. Csak hab a tortán, hogy az eredeti, gyári csavarok nem metrikus, hanem Whitworth menetesek.


Hogyan kerül egy ilyen régi gép hajtástechnikai szakértő kezei közé?

A mesterség a családban apáról fiúra szállt, a legifjabb Skorutyák úr azonban más pályát választott, de megfogadta, hogy helyreállítja és életben tartja a műhelyt, sőt múzeumként megnyitja a kapuit az érdeklődők felé.


A gépet a nagypapa vásárolta 1960-ban, egy megszűnt üzemből kiselejtezett ócskavasként. A nyugati műhelyek ekkor már folyamatosan váltanak a korszerűbb technológiákra (az 1834-es találmányt már túlszárnyalták), ezért selejtezték le a kézi hajtású textilnyomót, ami hazánkban ekkor még új technológiának számított. Fénykorában a rendszert két személy működtette. Egy gépész, akinek a kézi hajtás volt a feladata és a textilnyomó mester, aki a mintákat cserélte, állítgatta a gépet, és vezényelte a hajtást.


Perrotin minta


A ma 150 éves, eredetileg kézi hajtású gépet a mesterember, hogy önállóan dolgozni tudjon és kiváltsa a gépész feladatát, a múlt században egy Ganz villanymotorral és szíjhajtásrendszerrel látta el, így egymaga képes volt termelni vele. Az akkori gépészeti megoldás sok szempontból nem tökéletes: már öregecske, és nagyon zajos, továbbá a köré telepített komplex szíjhajtásrendszer balesetveszélyes a látogatókra nézve.


Napjainkban a család által kitanított mesterember önállóan, egyszemélyben végzi a tevékenységet, és fontos, hogy ő egyedül tudja üzemeltetni, akár termel vele, akár tárlatvezetést tart.


A műszaki megoldás

A gépet megismerve többféle műszaki megoldás is született, a legjobbat kellett kiválasztanunk, amely mester keze alá dolgozik a gépész helyett, úgy, hogy gondoskodik az indítás finomságáról és egy beszorulás elleni azonnali védelemről.


A választásunk homlokkerekes hajtóműre esett, ami szervóhajtással egészül ki. A szervóhajtás nyomatékhatároló funkciója megóvja a gépet a mechanikai károsodástól megakadás esetén is, hiszen azonnal leblokkolja a hajtást. A bőrszíjak a múzeum kiállítóterébe kerülnek, amelyeket esztétikus gumiszíjakkal helyettesítünk és külső védőburkolatot kapnak.


Az így létrejött hajtásrendszer elég csendes ahhoz, hogy a gép eredeti hangja érvényesülhessen, jól működjön és ezzel elérjük a legfőbb célt is, azaz nem csapjuk agyon a patináját.


Szép feladat, szívet melengető történet. Mindent megteszünk azért, hogy ez a gép eredeti méltóságát megőrizze, hiszen küldetésünk, hogy Magyarországon minden gép működjön.


Nézd meg a cikk eredeti verzióját! Kattints a kép alján a kétirányú nyílra és megnyílik nagyban!



Olvass tovább hajtástechnikai témában!

Kattints itt a listában a cikkem címére, vagy ugorj a Chemplex hajtástechnikai blog nyitóoldalára: https://chemplex.hu/blog

Az a fránya megszokás! Így kösd be inkább a villanymotort!

Vezérelj vezeték nélkül!

Vigyázz magadra: olasz mérnök esett össze a műszak végén

Golyósorsós aktuátor fékkel ellátott motorral

Te mire teszed a tétet?

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel és miért?

Így vágd haza a géped - megszokásból!

Programozd percek alatt

Hajtástechnika 2018

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

A fesztivál legjobb nője

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Mit tenne, ha látná, hogy autója billeg a szerviz emelőjén?

Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?