Közkedvelt rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Kiss László: Az előző lapszámban egy sikeres és összetett gépfelújítás folyamatáról olvashattál. Azóta megvannak az első hónapok termelési tapasztalatai. A hajtástechnikai műszaki kivitelezés megrendelői oldaláról és a munkák folytatásáról Gál Elek urat kérdezem, az ESAB-Mór Kft. műszaki igazgatóját.
KL: Vissza tudsz emlékezni arra, hogy hogyan kerültünk kapcsolatba egymással?
Gál Elek: 2013-ban kerestünk meg először benneteket, amikor megérkezett Olaszországból egy gyártósor, amiben a ti hajtásaitok voltak. Mi egy egyszerű hajtóműcserét akartunk, de ennél sokkal többet kaptunk.
KL: Milyen rendszerességgel történnek fejlesztések nálatok?
GE: Minden évben fejlesztünk a gyártósorok azon egységein, ahol az üzembiztonság és a gépkihasználtság nem felel meg az elvárásainknak. A korábbi években is számos hajtástechnikai fejlesztéseket hajtottunk végre. A 2018-as évben az 1979-ben telepített gyártósorainkat tettük a fejlesztés középpontjává, ezeknél tervezzük a pneumatikus hajtásokat átalakítani villamos hajtásra. A közösen átalakított gépegység is egy ilyen szűk keresztmetszet ezeken a gyártósorokon. Szerencsénkre az Olaszországból áthozott berendezés kialakítása tálcán nyújtotta a jó megoldást.
KL: Mit vártatok a közösen átalakított gép fejlesztési munkáitól és milyen lett a végeredmény?
GE: A legfontosabb cél, amit kitűztünk az volt, hogy egyszerűsítsük a munkát a gépkezelők számára: könnyebb és gyorsabb legyen a termék-átállás és természetesen ezzel együtt elvárás volt a gép kihasználtságának javulása is. Az átalakított berendezés jól működik. Az eltelt néhány hónapban beavatkozást nem igényelt, gyakorlatilag az első hetekben beállított paraméterekkel üzemelünk. Az összes hajtástechnikai elem egyelőre jól tűri a terhelést, reméljük ez így is marad és akkor a karbantartási költségeink is jelentősen lecsökkennek ezeken a berendezéseken.
KL: Hogyan éreztétek magatokat a felújítási folyamat során?
GE: Aprólékosan, előre megterveztük a gépészetet, de mint minden esetben azért a tervezőcsapatban volt egy kis lámpaláz. Vajon minden úgy lesz ahogy azt a tervező asztalon megálmodtuk? Építés közben már láttuk, hogy egy kisebb módosítás szükséges a két hajtott tengely összekötésénél. A módosítással együtt is sikerült a hajtást időben megfelelően megépíteni. A vezérlést is egy nagy gyakorlattal rendelkező tervező és kivitelező csapat végezte és még így is rengeteg idő kellett a megfelelő paraméterek beállítására. Tapasztalatunk szerint az ilyen típusú fejlesztéseknél nem az építés, hanem a beüzemelés utáni felfutási időszak hoz több izgalmat.
KL: Volt rizikó a dologban? Mitől tartottatok?
GE: A tervezés során nem tudtuk felmérni az összes típusú termékünkhöz szükséges teljesítmény- és nyomaték igényt. A mintául szolgáló gyártósoron nagy tömegű terméket nem gyártunk, így méréssel nem, csak számítással tudtuk meghatározni a szükséges paramétereket. Szerettünk volna eggyel nagyobb méretű hajtást választani, de a rendelkezésre álló hely ezt nem tette lehetővé. Vállaltunk egy kis rizikót, és végül sikerült jó gépet választanunk!
KL: Eltelt pár hónap, amióta használjátok a gépet. Érdekelne, hogy a gép kezelői mit mondanak a felújított gyártósorról.
GE: A gépkezelők alapvetően elégedettek a megoldással, de ők természetesen nem a technikai megoldás felől nézik a fejlesztést, hanem kezelői oldalról. A sok előny mellett megtalálták azt az egy gyenge pontját, ami további fejlesztésre sarkall bennünket. A következő gyártósorunkon már kétmotoros megoldást fogunk használni, a tengelyek együtt futását pedig villamostengely beépítésével fogjuk biztosítani, ami további lehetőséget ad termék elakadás esetén a két tengely külön-külön történő léptetéséhez.
KL: Köszönöm szépen, és sok sikert, hasonlóan jó eredményeket kívánok a többi fejlesztéshez is! Rajtunk nem múlik, mi készen állunk a kihívásra!
Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Olvass tovább hajtástechnikai témában!
Kattints itt a listában a cikkem címére, vagy ugorj a Chemplex hajtástechnikai blog nyitóoldalára: https://chemplex.hu/blog
Sok a selejt az asztalon? Ideje lépned!
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina? ...avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Az a fránya megszokás! Így kösd be inkább a villanymotort!
Vezérelj vezeték nélkül!
Vigyázz magadra: olasz mérnök esett össze a műszak végén
Golyósorsós aktuátor fékkel ellátott motorral
Te mire teszed a tétet?
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel és miért?
Így vágd haza a géped - megszokásból!
Programozd percek alatt
Hajtástechnika 2018
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy autója billeg a szerviz emelőjén?
Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval
A kúpkerekesen nem fog ki semmi
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről
Hol van igazán elemében a csigahajtómű?
A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:
Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?