Közkedvelt rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.


Kiss László: Az előző lapszámban egy sikeres és összetett gépfelújítás folyamatáról olvashattál. Azóta megvannak az első hónapok termelési tapasztalatai. A hajtástechnikai műszaki kivitelezés megrendelői oldaláról és a munkák folytatásáról Gál Elek urat kérdezem, az ESAB-Mór Kft. műszaki igazgatóját.

KL: Vissza tudsz emlékezni arra, hogy hogyan kerültünk kapcsolatba egymással?
Gál Elek: 2013-ban kerestünk meg először benneteket, amikor megérkezett Olaszországból egy gyártósor, amiben a ti hajtásaitok voltak. Mi egy egyszerű hajtóműcserét akartunk, de ennél sokkal többet kaptunk.

KL: Milyen rendszerességgel történnek fejlesztések nálatok?
GE: Minden évben fejlesztünk a gyártósorok azon egységein, ahol az üzembiztonság és a gépkihasználtság nem felel meg az elvárásainknak. A korábbi években is számos hajtástechnikai fejlesztéseket hajtottunk végre. A 2018-as évben az 1979-ben telepített gyártósorainkat tettük a fejlesztés középpontjává, ezeknél tervezzük a pneumatikus hajtásokat átalakítani villamos hajtásra. A közösen átalakított gépegység is egy ilyen szűk keresztmetszet ezeken a gyártósorokon. Szerencsénkre az Olaszországból áthozott berendezés kialakítása tálcán nyújtotta a jó megoldást.

KL: Mit vártatok a közösen átalakított gép fejlesztési munkáitól és milyen lett a végeredmény?
GE: A legfontosabb cél, amit kitűztünk az volt, hogy egyszerűsítsük a munkát a gépkezelők számára: könnyebb és gyorsabb legyen a termék-átállás és természetesen ezzel együtt elvárás volt a gép kihasználtságának javulása is. Az átalakított berendezés jól működik. Az eltelt néhány hónapban beavatkozást nem igényelt, gyakorlatilag az első hetekben beállított paraméterekkel üzemelünk. Az összes hajtástechnikai elem egyelőre jól tűri a terhelést, reméljük ez így is marad és akkor a karbantartási költségeink is jelentősen lecsökkennek ezeken a berendezéseken.

KL: Hogyan éreztétek magatokat a felújítási folyamat során?
GE: Aprólékosan, előre megterveztük a gépészetet, de mint minden esetben azért a tervezőcsapatban volt egy kis lámpaláz. Vajon minden úgy lesz ahogy azt a tervező asztalon megálmodtuk? Építés közben már láttuk, hogy egy kisebb módosítás szükséges a két hajtott tengely összekötésénél. A módosítással együtt is sikerült a hajtást időben megfelelően megépíteni. A vezérlést is egy nagy gyakorlattal rendelkező tervező és kivitelező csapat végezte és még így is rengeteg idő kellett a megfelelő paraméterek beállítására. Tapasztalatunk szerint az ilyen típusú fejlesztéseknél nem az építés, hanem a beüzemelés utáni felfutási időszak hoz több izgalmat.

KL: Volt rizikó a dologban? Mitől tartottatok?
GE: A tervezés során nem tudtuk felmérni az összes típusú termékünkhöz szükséges teljesítmény- és nyomaték igényt. A mintául szolgáló gyártósoron nagy tömegű terméket nem gyártunk, így méréssel nem, csak számítással tudtuk meghatározni a szükséges paramétereket. Szerettünk volna eggyel nagyobb méretű hajtást választani, de a rendelkezésre álló hely ezt nem tette lehetővé. Vállaltunk egy kis rizikót, és végül sikerült jó gépet választanunk!



KL: Eltelt pár hónap, amióta használjátok a gépet. Érdekelne, hogy a gép kezelői mit mondanak a felújított gyártósorról.
GE: A gépkezelők alapvetően elégedettek a megoldással, de ők természetesen nem a technikai megoldás felől nézik a fejlesztést, hanem kezelői oldalról. A sok előny mellett megtalálták azt az egy gyenge pontját, ami további fejlesztésre sarkall bennünket. A következő gyártósorunkon már kétmotoros megoldást fogunk használni, a tengelyek együtt futását pedig villamostengely beépítésével fogjuk biztosítani, ami további lehetőséget ad termék elakadás esetén a két tengely külön-külön történő léptetéséhez.
KL: Köszönöm szépen, és sok sikert, hasonlóan jó eredményeket kívánok a többi fejlesztéshez is! Rajtunk nem múlik, mi készen állunk a kihívásra!


Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!





Olvass tovább hajtástechnikai témában!

Kattints itt a listában a cikkem címére, vagy ugorj a Chemplex hajtástechnikai blog nyitóoldalára: https://chemplex.hu/blog

Sok a selejt az asztalon? Ideje lépned!

Merj nagyot álmodni! – 1. rész

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina? ...avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Az a fránya megszokás! Így kösd be inkább a villanymotort!

Vezérelj vezeték nélkül!

Vigyázz magadra: olasz mérnök esett össze a műszak végén

Golyósorsós aktuátor fékkel ellátott motorral

Te mire teszed a tétet?

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel és miért?

Így vágd haza a géped - megszokásból!

Programozd percek alatt

Hajtástechnika 2018

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

A fesztivál legjobb nője

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Mit tenne, ha látná, hogy autója billeg a szerviz emelőjén?

Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?