Megérkezik a szervizbe, átadja az autót, tölt egy kávét az automatából és a fotelbe huppan. Átpillant az üvegfalon, ahol egy szokatlan szerkezetet készítenek elő: egy gerenda köt össze két orsósemelőt. Ezzel akarják az Ön autóját felemelni? - Hé, ez így le fog billenni!-Pattan fel, és magára löttyinti a kávéját.


Mi lehet a gond ezzel a műszaki megoldással? Az, hogy ez így nem stabil. Nem kellene kockáztatni azt, hogy lebillen az autó. Én is erre gondoltam, amikor az alábbi eset került elém.


Ügyfelem azzal keresett meg, hogy a párban alkalmazott orsósemelők billegésből eredően befeszülnek. Hiába állítgatják, nem tudja tökéletesen elvégezni a gép a kívánt ciklusát. Mezőgazdasági földmunkagépek szerszámainak hőkezelésére építették a kemencét, amelynek a fűtőterében ciklusos mozgással emelni és léptetni kell egy vízszintes gerendát. Egy ciklus során emel, előre halad, süllyed, visszatér a kiindulási pozícióba, tehát egy téglalapot jár be. A mozgatott 1,5 tonnás gerenda közel 4 méter hosszú és kb. 1m széles. Na, most képzelje ebbe a helyzetbe az autóját! Megvan?


A lineáris mozgatásoknál nagyon fontos a vezetettség!



A működési zavarok kivizsgálására a helyszínen tanulmányoztam a gépet. A függőleges mozgást egymással szinkronban mozgatott orsósemelővel oldották meg. A toló- és húzómozgást egy csigahajtóműves motor biztosította. Az elgondolás elvben működőképes, de a tökéletes működéshez még biztosítani kell néhány feltételt. Súlyából és struktúrájából adódóan a kemence ugyanis oldalirányban billegett, mivel a szerkezet gyakorlatilag egy vonalban volt alátámasztva, mindez merev kapcsolattal csavarozva az orsósemelő bronz anyájára. A billegés befeszítette az orsón az anyát, így az eredetileg jól méretezett villanymotor nem volt képes elég erőt kifejteni a munkavégzéshez, az emelés nem valósult meg. A helyzet megoldásaként oldalirányú támasztógörgők beszerelését javasoltam.


A lineáris mozgatásoknál nagyon fontos a vezetettség. Az orsósemelő akkor működik megfelelően, ha biztosítjuk, hogy csak orsóirányú erő hasson rá. Ha oldalirányú terhelést kap, az orsót vagy az anyát feszíti valami, akkor berágódik, rövid idő alatt elhasználódik.



Vissza az autóhoz: az említett gerendát oldalirányban stabilizáljuk azzal, hogy egy vezetőkeretet építünk köré, így kizárjuk a billegést. Ezt látva már mosolyogva belekortyolna abba a félig kihűlt kávéba, ugye?


A következő kihívást a gerenda hosszirányú mozgatása jelentette. A tolóerő átvitele szintén az orsó és anya kapcsolatra volt bízva, amiből eredően a trapézorsót hajlította a mozgatott tömeg. Látszott, hogy ezt a terhelést is meg kell szüntetni. Ehhez egy vonócsap beépítését javasoltam, ami tehermentesíti a trapézorsót és további függőleges vezetést is ad az emelőnek.


Az utólagos átalakításokat elkerülendő érdemes hajtástechnikai szakértővel konzultálni a gépépítés előtt!


Terepi munkáim tapasztalatából világosan kirajzolódik, hogy az utólagos gépátalakítások mindig kompromisszumokkal járnak, hiszen működési környezetben már nem, vagy csak hiányosan teljesíthetők a gyártási pontosság feltételei; az egytengelyűség, merőlegesség és párhuzamossági paraméterek. További kockázatot jelent, ha az orsósemelő poros környezetben dolgozik, mert a bejutó por a kenőanyagot elkoszolja, így minden gyorsabban kopik és a gép élettartama jelentősen csökken. Ezért ahol megfelelő hely áll rendelkezésre, minden esetben javaslom a gumi porvédő-harmonika felszerelését, por- és nedvességvédelmet az orsósemelőkön.



A gondos tervezés, a szakemberrel történő konzultáció biztosabb gépműködést eredményez és nem kevés bosszúságtól óv meg!

Ha Ön is elakadt, természetes, hogy segítek! Hajtástechnikai kérdésével forduljon hozzám. Várom levelét a hajtomuszakerto@chemplex.hu e-mail címre.


Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező célgépépítő kollégát is, jelen esetben Szántai Istvánt, a Magyar United Zrt. tervezési osztályvezetőjét.


Olvassa el a teljes cikket! A hivatkozás alján található kétirányú nyílra kattintva nyílik teljes képernyőre az eredeti cikk.




A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattintson a címre!

Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?