Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka? A Techmonitor hajtástechnikai szakértőjeként azt az esetet mutatom be, amikor közel 30 éves felújított villanymotorok vezérlését szerették volna megoldani új frekvenciaváltóinkkal, ám azok rendszeresen kiálltak hibaüzenettel. Úgy tűnt, hogy már-már reménytelen a helyzet, amikor megtaláltam a megoldást.


Miért kellene a régi, de megbízható villanymotort lecserélni, amikor az teljes körű felújítás után még sokáig végzi a munkáját, ugye?


Sorozatomban eddig a fogaskerekes hajtásokkal foglalkoztam (és még fogok is), de a minap elém került egy érdekes és sokakat érintő kérdés: lecseréljük-e a régi villanymotort, ha frekvenciaváltóval szeretnénk működtetni? Általánosságban: kisebb teljesítmények esetén nem akkora dilemma új motort venni, de ügyfelem 4 db 15 kW-os ventilátort hajtó villanymotort akart meghajtani. Ilyen helyzetben már érdemes elgondolkozni.



Lássuk, hogy mi mire jutottunk:


A felújított villanymotorok az első tesztek és beállítások során (ügyfelem választásra a Motovario vadonatúj EM 16-os frekvenciaváltójára esett) rendszerint túlterheltségi hibaüzenettel kiálltak. Azonnal meg kellett oldani a helyzetet a rendelkezésre álló eszközökkel, ezért nem jöhetett szóba más megoldás. Régi villanymotorok esetén rendszeresen előfordul, hogy a frekvenciaváltó nem vagy nem pontosan ismeri fel a motor paramétereit. Pontos azonosítás hiányában a hajtásrendszert a frekvenciaváltó már a tesztelés során gyakran állítja le hibaüzenettel, mivel a működés közben nem az elvárt paramétereket kapja.


A Motovario csúcskategóriás frekvenciaváltója -némi szakértői behatásra- végül felismeri a 30 éves villanymotort


Nézze meg a webshopban a Motovario csúcsminőségű frekvenciaváltóit!

Csúcs Moto frekik a webshopban



Jelen esetben a frekvenciaváltó felismerte a motort, de nem pörgette fel, hanem néhány másodperc után hibaüzenettel kiállt. Mivel tudtam hogy egykor kiváló minőségű, de közel 30 éves villanymotorokat újítottak fel teljesen új megközelítést javasoltam: térjenek át a feszültség/frekvencia (V/f) értékeinek beállításokhoz.


Ehhez a kézikönyv útmutatása alapján karakterisztikát kell számolnunk és manuálisan be kell vinni a szükséges adatokat: a kimenő frekvencia maximumát, feszültség max. frekvenciáját, max. kimeneti feszültséget, a középfrekvenciát, közép feszültséget, a min. kimenő frekvenciát és a min. feszültséget. Ez kicsit tudományosan hangzik, de egyáltalán nem kell ettől a művelettől tartani, mert a frekvenciaváltón 5-10 perces programozással ez végrehajtható. A kezelési utasítások mindehhez általában elegendő segítséget nyújtanak.


Jelen esetben is ez történt, amikor ügyfelem felhívott, hogy nem biztos abban, hogy ezekkel a motorokkal el tudja végeztetni a munkát. Telefonon segítettem neki elvégezni a számításokat, majd a kezelési utasítás alapján pár perc alatt bevitte az adatokat és a következő indításra a motor felberrent. Azóta is működik, jó, mint újkorában.


Ha Ön is elakadt, természetes, hogy segítek! Hajtástechnikai kérdésével forduljon hozzám. Várom levelét a hajtomuszakerto@chemplex.hu e-mail címre.


Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező célgépépítő kollégát is, jelen esetben Madár Viktort, a PYROWATT Kft. ügyvezető igazgatóját.

Olvassa el a teljes cikket! A hivatkozás alján található kétirányú nyílra kattintva nyílik teljes képernyőre az eredeti cikk.



Frekvenciaváltó programozása videó segédanyag készül -a feliratkozóknak - a Youtube-on

Az új, csúcstechnológiás Motovario frekvenciaváltók programozásához segítségképpen készítünk egy videósorozatot is, egyszerűen, lényegre törően. Kedvelje a youtube-on a csatornánkat, és a rendszer automatikus üzenetet küld Önnek egy-egy új videóanyag feltöltéséről.

A csatornánkra ezzel a filmmel léphet be: kattintson a képre!





A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattintson a címre!

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?