Biztosan olvastad előző cikkemet: akkortájt tépelődő hajtómű-szakértőként tudtam csak hozzád szólni.


Az élet lassan visszatér. Azt nem írom, hogy a régi kerékvágásba, mert azt nem tudjuk. Mindenkit, aki termel, máshogy tett próbára 2020 tavasza. Segíteni szeretnék neked, hogy a következő váratlan helyzetben felkészültebb lehess, ezért megosztom veled az elmúlt időszak hajtástechnikai tapasztalatait.


Ti nem álltatok le, de a gépeitek igen...


A kritikus időszakban sokan hívtatok, hogy termeltek, van igény a termékeitekre, nem álltatok le, mentek előre, és a segítségemet kértétek. Ti ugyan nem álltatok le, de a gépeitek igen... És a veszélyhelyzet alatt nem tudtak előállni a szervizesek, idegenek nem léphettek a gyárak területére, egész gyártósorok álltak egyetlen meghibásodott alkatrész miatt.


A történetek közül azok az esetek ráztak meg legjobban, amikor egyébként lehetett volna termelni, sőt még akár többet is, de a halogatott javítások, az elhalasztott szervizciklusok, és az elmulasztott tartalék-alkatrész beszerzések megbosszulták magukat: a termelés elhúzódó leállással fenyegetett.



Kicsit olyan volt ez, mint a hiánygazdaságban. Nem a hogyan számított, hanem a valahogy: „Lacikám, gyere már és oldd meg valahogy!”. Mindketten tudtuk, ha előrelátóbbak vagytok (vagy rászánjátok a pénzt egy alapos felmérésre), akkor most rendben lenne a rátok bízott üzem és stabilan termelnétek.

Felértékelődik a stabil termelési kapacitás

Fel fog értékelődni/felértékelődött a stabil termelési kapacitás. Ezzel együtt a megbízható beszállítói háttér és a hozzáállás, ami a múlandó olcsóság helyett tartós értékteremtésre törekszik. Vedd meg a gépet Kínából, majd könyörögj egy kínainak, hogy jöjjön már megjavítani. Gondolom, te is szereted a vicceket... Reménykedhetsz abban is, hogy találsz majd egy hazai szervizest, aki a kínai cuccodat fogja a következő Covid alatt berhelni.


Rozsdás matuzsálem, ami kiválóan működne



A jó, magára valamit is adó szakember - az olcsón beszerzett és kritikus időszakban leálló gépedet - ilyen helyzetben lehet, hogy bottal se fogja megpiszkálni.


Vagy a 40 éves rozsdás matuzsálemed, ami egyébként kiválóan működne, ha az elmúlt években szántál volna rá energiát (azaz időt, pénzt, figyelmet) hogy ápold, elvégezd rajta a szükséges karbantartásokat. Sokan sajnálják tartalék alkatrészekre a pénzt. „raktározzon a gyártó”, „raktározzon a hazai forgalmazó”. Jó vicc! Sokan gondolják ezt. Tudom, kényelmes.


Gondold át most, hogy mit tehetnél. Most mindenki megtapasztalta, hogy milyen az, ha egyik napról a másikra radikálisan változik meg minden. Ne halogasd megtenni azokat az intézkedéseket, amik ahhoz kellenek, hogy a következő leállást (mondják, nem az a kérdés, hogy lesz-e, hanem az, hogy mikor) te könnyebben vészeld át.

Mit tehetsz és tegyél meg?

Egy hajtóműszakértő nem tanácsolhat mást: nézesd át a meglévő gépeidet.


Olyan gépet vásárolj, aminek van szervize. Olyan szakembertől vásárolj, akit ismersz és akiben bízol. Ne alkudd le az árat a felére, mert nem fog hozzád kijönni senki a bajban. Méresd fel a meglévő gépeidet, hogy pontosan tudd, hogy milyen állapotban vannak. Szánj erőforrást arra, hogy a kritikus berendezések kritikus alkatrészeiből legyen a tartalék a saját polcodon.


Tedd meg ezeket az óvintézkedéseket még időben, és építsd be a céged ritmusába azt, hogy évente újra és újra megcsinálod, mint a profik! Szánj erre kapacitást: időt, figyelmet, pénzt. „Van annak a pénznek helye máshol is” – gondolhatod most. Rendben, a te döntésed, én szóltam.


Ha egyetértesz velem és segítség kell, tudod hol találsz! (Kattints a képre!)





Cikkemet nyomtatott formában a Techmonitor magazinban olvashatod!


A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattints a címre!

Hibernálva - és a te ski-fid címe mi lenne?

Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába - és vissza

A hazai gépipar aknái - Gépipari problémakutatás

Egy teljesen más hang

Kívántasd magad!

Talán nem gondoltál rá, de minden ilyen esetven lopsz!

Vigyázz, mert bekavarok!

Bezzegelek egy kicsit! Kockás füzeted van legalább?

Ha fordítva ülsz a lovon az ág sem csaphat pofán! Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító

Tudod mi a menő? Ha célgépépítő vagy és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket és formáld az ipart!

Te élvezed, amit csinálsz?

Ahhoz, hogy az álmodból gép legyen - kell egy szaki!

Merj nagyot álmodni - 2.rész

Merj nagyot álmodni - 1. rész

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója a szerviz emelőjén?

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Hol van elemében igazán a csigahajtómű?