Melyek azok a tipikus hibák, amelyek a hajtóműveknél bekövetkezhetnek – idővel – és hogyan azonosítsd, kezeld azokat?
A jó minőségű és rendeltetésének megfelelően használt hajtómű csak nagyon ritkán hibásodik meg. Ha azonban mégis bekövetkezik valamilyen üzemzavar, az a termelést is kényszerpihenőre készteti. Légy felkészült, ismerd fel és kezeld!
Íme 13 tipikus hajtómű-meghibásodási jelenség és az egyes meghibásodások esetére a teendő.
HAJTÓMŰVES MOTOR ÜZEMZAVAROK:
- A hajtóműves motor vibrál, nem egyenletesen jár.
Oka: Laza rögzítőcsavarok, csapágyhiba, motorhiba.
Javítása: A hajtómű és a kapcsolódó alkatrészek rögzítő csavarjainak meghúzása, csapágyak ellenőrzése/cseréje, motor elektromos és mechanikai ellenőrzése, javítása. - Üzem közben egyenletes zajok.
Súrlódó jellegű zajok oka: csapágyhiba vagy kenőanyag hiány – kopogó jellegű zajokoka: fogazási hiba. Ellenőrizd a kenőanyagszintet! Szükség esetén töltsd fel a berendezést vagy cseréld az elhasználódott olajat. Ellenőrizd/cseréld a csapágyakat. Kattogó, kopogó hiba esetén konzultálj a beszállítóval. - A hajtómű kihajtó tengelye elkopott, csőtengely „kiverődött”.
Oka: Laza vagy hiányzó rögzítő csavarok a kapcsolódó alkatrésznél.
Ellenőrizd, pótold vagy húzd meg a hiányzó csavarokat. - A hajtómű melegszik.
Elégtelen hűtőlevegő áramlás, kenőanyag hiány.
Tisztítsd meg a hajtóművet és a motor ventilátorát a külső szennyeződésektől. Ellenőrizd a kenőanyagszintet. Szükség esetén töltsd fel a berendezést vagy cseréld ki az elhasználódott olajat. - Üzem közben egyenetlen, véletlenszerű zajok.
Laza tengelykapcsoló csavarok, idegen testek a kenőanyagban.
Állítsd le a berendezést! A hajtóműben és a kapcsolódó alkatrészeken részletes felülvizsgálat szükséges. - A kihajtótengely járó elektromos motor esetén nem forog.
Motor oldali kapcsolat megszakadt (retesz elnyíródás, tengelytörés).
Állítsd le a berendezést! Válaszd le a motort a hajtóműről! Ellenőrizd és szükség esetén cseréld a reteszt, javítsd a reteszpályát. - A hajtóműből szivárog az olaj.
A hajtóműfedél tömítése nem megfelelő.
Ellenőrizd a tömítést, húzd meg a fedélcsavarokat! - A hajtóműből szivárog az olaj.
Szimering helytelen szerelési pozíciója.
Ellenőrizd a szimeringet, állítsd a fészekben a megfelelő helyzetbe! - A hajtóműből szivárog az olaj.
A szimering tömítő felülete felkeményedett, elkopott.
Cseréld a szimeringet (a szimeringgyártók általános üzemi körülményeket figyelembe véve 3-5 ezer üzemóra után cserét javasolnak)! - A hajtóműből szivárog az olaj.
Tengely korrodálódott, berágódott, a szimering tömítő felülete elkopott.
Szüntesd meg a korrózió okát, javítsd a futófelületet, cseréld a szimeringet (a szimeringgyártók általános üzemi körülményeket figyelembe véve 3-5 ezer üzemóra után cserét javasolnak)! - A hajtóműből szivárog az olaj.
A légzőcsavarral ellátott hajtómű nem megfelelő szerelési helyzete, olaj túltöltés.
Állítsa a készüléket megfelelő helyzetbe. Ellenőrizze és állítsa be a megfelelő olajszintet. - A hajtóműből szivárog az olaj.
A hajtómű nem szellőzik, a záródugó nem lett légzőcsavarra cserélve.
A záródugó helyére tekerd be a légzőcsavart. - A hajtómű kellemetlen szagú.
A hajtóműben lévő kenőanyag elhasználódott, megégett.
Engedd le az elhasználódott olajat, megfelelő oldószerrel mosd ki a hajtásházat és töltsd fel megfelelő minőségű és mennyiségű kenőanyaggal.
Ha a fentiek nem jelentenek megoldást, kérd szervizcsapatunk segítségét és rendbehozzuk a gépedet!
Három helyzet van, amikor a szervizcspatunkhoz fordulhatsz: amikor egy gépelem meghibásodását észleled, amikor saját szakértő szervizes csapat híján kiszervezed a karbantartást, vagy amikor átfogó képet szeretnél kapni a gépeid állapotáról, hogy megelőzhess egy esetleges termeléskiesést, váratlan költségek felmerülését. Mindhárom esetben biztos kezekben vagy. Az iparban töltött közel 20 éves céges tapasztalatunkkal hatékonyan tudunk segíteni. A Chemplex szervizcsapatával jól jársz.
Add meg itt a legfontosabb információkat és kollégáink felveszik veled a kapcsolatot: