Nincs annál izgalmasabb helyzet, ha olyan ügyféllel hoz össze a sors, aki maga is élvonalbeli beszállító, ráadásul nagy és neves.


Néhány héttel ezelőtt megmérettettem, és arra gondoltam, összefoglalom neked a tapasztalataimat, és megmutatom azt, hogy hogyan feleltem meg egy igazán nagy megrendelő csekklistájának.


Mielőtt tovább lapozol, csak jelzem, hogy igen, számodra is van ilyen lehetőség, ezért olvass tovább. Ha van már ilyen tapasztalatod, akkor gondolj arra, hogy a nagynál is van még nagyobb.


Miért nagy a „nagy” beszállító?

Az ismert „nagy” beszállítókról általánosságban sejthető, hogy magasan tartják a lécet akkor is, amikor vevő szerepben vannak, ami a piaci pozíciójuk szempontjából érthető: csak a legjobb feltételek mellett tudnak az élen maradni (És most ne az árra gondolj!).


Miért jó bekerülni beszállítóként egy nagy megrendelőhöz? Azért, mert ha egyszer teljesíted egy igazán nagy cég csekklistáját, és megugrod az elvárt szintet, akkor borítékolom, hogy hosszú távra számítanak rád.


Fordítva ülj a lóra!

Ezért figyelj most jól, mert érdemes lesz fordítva ülni a lóra, és az álommegrendelőd fejével gondolkodni.


Ügyfelem egy FMCG ágazatban érdekelt logisztikai vállalat hazai raktárának a felelőse. Az ágazat elnevezésében a lényeg: a gyorsan forgó fogyasztási cikkekhez és a folyamatosan növekvő fogyasztási szokásokhoz megfelelően, gyors és stabil automatizálásfejlesztésre volt szükség. A raktár ritmusát fel kellett rázni, a meglévőnél jóval több szállítóegységet beiktatni, és amennyire csak lehet, megszüntetni az emberi erő bevonását a termékek mozgatásánál.


Nem a műszaki megoldásban rejlett a kihívás, nem voltak lehetetlen igények. Hajtástechnikai szakértőként láttam már összetettebb feladványokat. Hajtóműves villanymotorokat kellett görgős és szalagos anyagtovábbító rendszerekhez illeszteni, ezenkívül néhány forgóasztal került a rendszerbe, és kapcsolószekrény nélkül beépíthető frekvenciaváltók.


A szállításon és a beépítéseken már túl vagyunk és a visszajelzések pozitívak. De hagyjuk most a műszaki megoldást, és nézzük meg inkább azt, hogy mi az elvárás a megrendelő részéről, és hogyan járj el etikusan, ha te szeretnéd megnyerni az üzletet. Azt előre leszögezhetjük, hogy a megrendelődet az motiválja leginkább, hogy hatékonyan végezze el a munkáját az általad biztosított javakkal, és a problémáját hosszú távra oldd meg.


1. Legyél szakember a javából, és nézd az ő érdekeit!

Ha követed az írásaimat, jól tudod, hogy a legtöbbször terepre megyek, és megnézem, megértem a helyzetet. Javaslom, hogy tedd te is ezt, hiszen a helyszínen látod azt, hogy milyen egyéb körülmények adódnak, amiket a megrendelőd nem tartott fontosnak bemutatni, a tapasztalatod mégis azt mondja, hogy azzal is foglalkoznod kell. Jó eséllyel tudsz olyan tanácsokat, javaslatokat adni, amelyekkel hatékonyabb lesz a termelés. Tehát az első és legfontosabb, hogy add a szakmai maximumot!


2. Adj neki olyan terméket, amilyenre szüksége van!

A termékpalettád legyen kifogástalan, és tudjon mindent, amit mondasz róla. Illetve annyit mondj róla, amennyit tud. Akkor állj ki szakmaian egy termék mellett, ha magad is meg vagy győződve arról, hogy elégedett lesz az ügyfeled. Ha te leszel az embere, biztosítanod kell számára, hogy elérje a céljait. Szóval a minőség mindenekelőtt.


3. Mi a helyzet az árral?

Látom azt, hogy a piacra még mindig jellemző az ár körüli cirkusz. Egyáltalán nem az ár a legfontosabb tényező a történetben. Illetve de: ma már senki sem akarja a legolcsóbbat, sőt, azt ki is ejti – az első körben – az ajánlatok közül. Egy komoly megrendelő a műszaki tartalmat veti össze az árral, az alapján dönt. És ha mégis azt látod, hogy a tárgyalópartnered árérzékeny, világíts rá arra, hogy nem a bekerülési költség határozza meg azt, hogy a termék sokba kerül-e, hanem a megtérülés. Ha már az árnál járunk, tekintsünk egy kicsit kelet felé is: az olcsó másolat nem ez a pálya. Erről ennyi elég is volt.


4. Pontosság és precizitás

Tartsd be a szavad! Ha megállapodtok egy szállítási határidőben, akkor minden körülmények között tartanod kell azt a dátumot. Milyen amatőr kép az, amikor valaki egy-két napot maszatolva szál­lít. Ha tudod, hogy ilyen előfordulhat, inkább kal­kulálj néhány nap tartalékot az átadási határidőbe.


5. Add a kezébe a kulcsot!

Menj biztosra, és ajánld fel azt, hogy oktatást tartasz a ter­mékeid használatáról és karbantartásáról. Hiába adsz kiváló eszközöket, ha a megrendelődnél hiányzik a tudás a megfelelő alkalmazáshoz. Ha valami tönkremegy, és emberi mulasztás vagy információ hiánya miatt megy tönkre, az komoly bélyeget rak rád és a termékeidre akkor is, ha maga a termék ezt nem indokolta volna. Banánhéj.


Összegzésül: Egy ütős beszállítónak szállítani nagy kihí­vás, de ez megugorható. És fordítva ülni a lovon néha cél­ravezető. Vedd alapul azt, amit ő nyújt az ügyfeleinek, és szolgáltasd neki azt, vagy még jobbat, és akkor az ág sem csap majd az arcodba.

Szóval nyeregre fel!


Hajtástechnikai kérdésed van? Keress bátran!



A cikk a Techmonitor júniusi számában jelent meg!



A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattints a címre!

Tudod mi a menő? Ha célgépépítő vagy és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket és formáld az ipart!

Te élvezed, amit csinálsz?

Ahhoz, hogy az álmodból gép legyen - kell egy szaki!

Merj nagyot álmodni - 2.rész

Merj nagyot álmodni - 1. rész

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója a szerviz emelőjén?

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Hol van elemében igazán a csigahajtómű?