Laposhajtás?” - Kérdezik tőlem meglepődve a célgépépítők, géptervezők. Az meg miért lenne jobb, mint a homlokkerekes vagy a kúpkerekes hajtómű?! A kérdés jogos és nagyon jó!


Mikor gondoljon homlokkerekes helyett inkább a laposhajtásra?


Lapos hajtóművet tényleg ritkábban használunk, de van néhány olyan alkalmazás, amikor egyszerűen ez a legjobb választás. Kifejezetten ajánlom megfontolásra, ha a gépeit sóder- vagy kavicsbányászat szállítószalagjaihoz, vagy darupályák meghajtására tervezi, de sok esetben egyszerűbb gépeknél is érdemes rá gondolni.

A laposhajtás belsejében ferde fogazású homlok-fogaskerekek találhatóak, amik csendes, rezgésmentes üzemet biztosítanak. Leggyakrabban a gépet meghajtó oldalon csőtengelyes-reteszes kivitellel találkozhatunk, de elérhetők szorítóhüvellyel és kihajtótengellyel is.


Nem csupán úri huncutság a hajtómű kiválasztása! - esettanulmány

Komoly dolgok múlnak a hajtómű kiválasztásán ezt régóta ismételem, de ebből az esetből egyértelmű lesz, hogy miért hangsúlyozom ezt olyan gyakran: nemrégiben egy vegyi gyárban jártam, ahol a régi folyadékkeverőket alakították át. Modernizáltak. A régiekkel az volt a baj, hogy gyakran kellett a precíz csúszógyűrűs tömítéseket javítani vagy cserélni. Ez nem olcsó mulatság! Az üzemben elcsíptem egy jelenetet; az üzemvezető őrjöngött. Amikor rákérdeztem, hogy mi a gond, annyit mondott, hogy az átalakításhoz gyártott új tengely-tengelykapcsoló illesztés nagyon nem akar sikerülni. A tengely “lötyög”, “lóg” és ez a felújítás ellenére megint tönkreteheti a csúszógyűrűs tömítést.


Mivel vannak keverőgép tervezésében nagy tapasztalatot szerzett kollégáim, gyakran veszek részt hajtómű kiválasztásában ezen a terepen is. Kértem, hogy mutasson nekem egy ilyen keverőgépet, vagy legalább összeállítási rajzokat.


A szerkezetet elemeztem és a hajtástechnikai logikám arra következtetett, hogy ide (legalábbis a jelenlegi konstrukcióban) nem lesz jó a hagyományos homlokkerekes hajtómű. Azt javasoltam, hogy próbálja ki inkább a lapos hajtóművet, mert azzal jobb és stabilabb végeredményt érhet el. Ügyfelem csodálkozott ugyan, de nem zárkózott el ez elől a megoldás elől. Kíváncsivá tette az, hogy hogyan oldódik meg a problémája a hajtóműcserével. Ön rájött már, hogy miért ez lesz a megoldás?



Laposhajtás keverőberendezésen

Laposhajtás keverőberendezésen




Miért a laposhajtás lesz a jó műszaki megoldás?

A homlokkerekes hajtómű alkalmazása majd’ minden esetben igényli a tengelykapcsoló beépítését. Ezzel szemben a lapos hajtómű csőtengelyébe a hajtott tengely közvetlenül beilleszthető. A közvetlen kapcsolat jobb tengelyvezetettséget ad, így jóval stabilabb lesz a tengelyrendszer. A közvetlen illesztéssel elhagyható a tengelykapcsoló beiktatása, illesztési helyeket spórolunk, amivel kevesebb többlet-pontatlanság kerülhet a rendszerbe gyártáskor és szereléskor is. Biztos voltam abban, hogy jelen esetben is ezzel álltunk szemben.



Vajon az Ön gépének is laposhajtásra van szüksége?

Ügyfelem elvégezte az átalakításokat. Mi lett a vége? Happy end! Nem sokkal a látogatásom után felhívott és elmesélte, hogy áttervezték a gépet, elvégezték a módosításokat és megszűnt a hiba. Hálás volt, amiért kimozdítottami őt a “csőlátásból” és egy kis átgondolással hosszú távra megszabadult egy visszatérő tehertől.



Ipari fogaskerekes hajtóműre van szükségem.

Homlokkerekes hajtómű ajánlatkérés


3-5%-kal nagyobb hatásfok az nem smafu, egytértünk?

Ha keverőgépek esetén laposhajtást használunk, nem csak a homlokkerekes hajtóművekkel összevetve van egy nagy előny, hanem a kúpkerekes hajtóművekkel szemben is: a szerkezeti kialakításából eredően a homlokkerekes hajtás tengelye és a villanymotor tengelye egymással párhuzamosan helyezkednek el. Így a hajtás tömegéből eredő terhelés nem annyira aszimmetrikus mint kúpkerekes hajtás esetén, ahol a motor tengelye merőleges a hajtott tengelyre, így félrehúz. Ez üzemelés közben hosszú távon egy kockázat, amit érdemes elkerülni.

További előny a laposhajtás javára az, hogy a hatásfoka a kúpkerekeshez képest 3-5%-kal jobb.

Az természetes, hogy -ahogy minden hajtómű esetén,- ennek a telepítésénél is precízen kell eljárni. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy vegyük nagyon szigorúan a gyártó által előírt karbantartási feladatokat és ne feledkezzünk meg az éves olajcseréről sem!

Hajtástechnika webáruház

Magyarországon minden gép működjön!

Azt, hogy végül melyik megoldást választja, Önre bízom kedves gépépítő kolléga, mert Ön ismeri a gépet, a rendelkezésre álló helyet. Ha dilemmája van, szívesen segítek Önnek is kimozdulni a “csőlátásból”! Célom, hogy Magyarországon minden gép működjön!

Ha hajtástechnikai kérdésében elakadt, örömmel segítek! Írjon nekem a hajtomuszakerto@chemplex.hu címre. Én olvasom.



Olvassa el a cikket teljes nézetben! Kattintson a kép alján megjelenő kétirányú nyílra!



Ennyi nem elég! Legyen otthon a hajtástechnikában!

A hajtástechnikai szakértői sorozatom korábbi részei

Kattintson a címre!

A fesztivál legjobb nője

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Mit tenne, ha látná, hogy autója billeg a szerviz emelőjén?

Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?