Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel és miért?

Számítógép vásárlásánál gyakorlatilag ugyanez a kérdés merül fel. Ha tudjuk, hogy mire kell és milyen hosszú távra, akkor már az is tiszta sor, hogy milyet szeretnénk: az igényeinknek megfelelően építjük össze vagy megelégszünk egy laptoppal, amihez még az operációs rendszer is adott. Mindkettőnek van előnye és hátránya. Nézzük, hogy fest a helyzet hajtóműves villanymotorok esetében – hajtástechnikai szakértőnk, Kiss László segítségével.

Tisztázzuk az alapokat! Egyszerű:

Ha hajtóműves motorra van szükségünk, két lehetőség közül választhatunk: létezik a kompakt kivitel, amelynél a villanymotor tengelyébe bele van préselve a hajtómű behajtó fogaskereke és létezik a moduláris, amikor különálló hajtóműhöz csatlakoztatjuk a peremes villanymotort.

Én csak elvétve használok kompakt hajtóműves motorokat. Gondolj a szupermarketek polcain lévő ajándékkosarakra! Nos, én az a fickó vagyok, aki magam gondoskodom a kosár beltartalmáról. Azért az értékért, te is szívesen összeválogatod magadnak a belevalókat, jól sejtem?


Kompakt vagy moduláris – mi a különbség?

A kompakt hajtóműves motor előnye az, hogy nem kell törni a fejünket a motor és a hajtómű kombinációján, hiszen ezt már megoldották helyettünk a gyártók. Gyakorlatilag bármilyen ipari igényre elérhető, műszakilag helytálló kivitelek közül válogathatunk.

A kompakt kivitel kisebb, ami miatt a tervezők nagy kedvence, mert szépen, esztétikusan mutat a gépeken is. A tervezői praktikum azonban az üzemeltetők számára drága: ha a motor vagy a hajtómű tönkremegy, a teljes gépelem cserélendő. Ez a tartalékképzést megdrágítja.

Vannak olyan meghibásodások, amelyek időben észlelve orvosolhatóak lennének, azonban ha kompakt változat motor csatlakozásánál a szimering tönkremegy, az olaj közvetlenül a motorba folyik bele és mire a látható jelek megjelennek, a motor már leégett.

A moduláris kivitelnél egy esetleges olajszivárgás esetén a kenőanyag megjelenik az összekötő peremeknél, ami szemrevételezéssel egyszerűen felderíthető és gyorsan javítható a hiba a hajtómű olajterének megnyitása nélkül.

Azt hiszed, túloztam?

Azt is érdemes számításba venni, hogy a kompakt változatokra nem vonatkozik a növelt hatásfokú IE2-IE3 villanymotor energiahatékonysági szabályozás, így azokat a gyárak az IE1, azaz nagyobb fogyasztású motorokkal szerelik. A gyártási költség kevesebb, míg üzemeltetés során már nem ők fizetik a villanyszámládat. Egy ügyfelemnél jelentős mértékben csökkent a villanyszámla, amikor néhány hajtóműves motort újragondoltunk az üzemében. Egyetlen 7,5kW-os kompakt motoros hajtómű esetén, évi 6000 üzemórát figyelembe véve számokban ez 59.140,-Ft energiafelhasználási többletet jelent, míg az IE3 -magas hatékonyságú- motor ára mindössze 20.990,-Ft-tal több a kompakt változaténál.

Láthatod, hogy a magasabb hatékonyságú motor 130 nap alatt megtérül egyetlen eszközbeszerzés esetén is, hátha még több ilyen is akad a terepen.


Mikor érdemes moduláris hajtóműves motort választani?

Javaslom, hogy gondolkodj hosszútávon és válaszd azt a megoldást, amelyben a hajtóművet és a villanymotort különálló egységekként csavarkötéssel állítják össze neked. Egyszerűbben és költséghatékonyabban tudod karbantartani és az üzemeltetés is sokkal olcsóbb lesz.


A beszállítódon is múlik

És végezetül, ha már eldöntötted, hogy hajtóművet és villanymotort kötsz össze, javaslom, hogy azonos forrásból szerezd be, mert így biztosan illeszthető lesz egymáshoz és kapsz egy jól működő hajtóműves motort.

A hajtóművek általában kenőanyaggal feltöltve kerülnek átadásra, ezért rendelésnél fontos, hogy tudd a beépítés helyzetét. Ez a hajtómű élettartamára nézve lényeges kérdés, ugyanis a megfelelő kenés a hosszú élettartam alapja.

Remélem, ezzel elég muníciót adtam a hajtóműves villanymotorod kiválasztásához. Ha maradt még kérdésed, írj nekem a hajtomuszakerto@chemplex.hu címre.

+-?kompakt hajtóműves villanymotor
moduláris hajtóműves villanymotor
AlkalmazásBármely ipari igényre elérhetőBármely ipari igényre elérhető
HelyigényTény hogy kisebb helyen elférEz az esetek 80%-ban nem szempont, általában van hely a gépen.
Fejtörés, tervezői dilemma, kiválasztásMinimális, mert a két gépelem közti kapcsolat adott, ha jól választottál, jó, ha nem, akkor nem.A két gépelemet egy forrásból érdemes beszerezni. Ha alulméretezted a motor teljesítményét, gond nélkül tehetsz rá nagyobbat.
Ha egy egyszerű szimering megadja magátVannak olyan meghibásodások, amelyek időben észlelve orvosolhatóak lennének, azonban ha a motor csatlakozásánál a szimering tönkremegy, az olaj közvetlenül a motorba folyik bele és mire a látható jelek megjelennek, a motor már leégett.A moduláris kivitelnél egy esetleges olajszivárgás esetén a kenőanyag megjelenik az összekötő peremeknél ,egyszerűen felderíthető és gyorsan javítható a hiba a hajtómű olajterének megnyitása nélkül.
Ha tönkremegySajnos kuka az egész.Jó hír, hogy a két részegység külön-külön javítható. A beszállítód jó eséllyel azonnal, vagy rövid időn belül pótolni tudja a meghibásodott gépeleme vagy az alkatrészt, amelyet cserélni kell.
Bekerülési költség – megtérülésÁltalában alacsonyabb bekerülési – magasabb üzemeltetési költség.Bekerülési költsége magasabb, a megtérülése kiszámítható. Ha fontos a pénztárcád, válaszd ezt a típust.

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért? from Chemplex

Hasonló tartalmak

MI a gyártásban: már az ajtónkon kopogtat

Kiemelten fontos a szürkeállomány szerepe az MI történetében, az elkövetkező néhány évben egy egészen új szakértői szegmens fog kialakulni. Bár sokan szeretik a struccpolitikát, és

Próbáld ki a webshopot!
Kérj egyedi árajánlatot!
Kérdésed van?

Hívj bizalommal az alábbi telefonszámon:
+36 1 347 0682