Helyesebben: hogyan kerülje el, hogy a szervóhajtása drága mulatság legyen?

Néhány fontos szempont, amelyek alapján a szervóhajtás paramétereit néhány lépésben meghatározhatja. Böröndi Attila kollégánk írása a Techmonitor 2016. augusztusi számában jelent meg. A teljes cikkért olvasson tovább!


Egyre gyakrabban találkozhatunk szervóhajtásokkal a magyar célgéptervezők keze alól kikerülő munkákban is. Szerencsére a hazai célgépgyártók között is növekszik egy modern szemléletű gépépítői réteg, akik lépést tartanak a technikai fejlődéssel és egyre bátrabban keresik, alkalmazzák a legkorszerűbb technológiákat. Szervóval a gépek precízebben dolgoznak, finomabban hangolhatóak, áruk pedig elérhető bárki számára, mert sokszor a komplett hajtás nem kerül többe, mint egy okostelefon. Gyakorlatilag az összetett mechanikai áttételek szervóval való kiváltásával, gépünk néhány perc paraméterezés után akár teljesen újfajta mozgásfunkciókra/sebességkorrekcióra is képes lehet.


Hogyan válassza ki az Ön alkalmazásának megfelelő méretű szervóhajtást?


Lehetőleg olyan megoldással, hogy a címet megcáfolja. A Chemplextől azzal tudom segíteni az Ön munkáját, hogy a Delta Electronics új fejlesztésű, népszerű szervóhajtásának (A2-es típus) néhány fontos méretezési szempontját vizsgálom meg. Annak aki, szervóhajtással foglalkozik, kezdetben sok apró buktatóval kell szembenéznie. Vannak jellemző hibák, amelyek közül néhányat a legtöbb tapasztalatlan kolléga gyakran elkövet. Cikkemben ezek közül veszek sorba néhányat.


Ha egy meglévő hajtást szeretnénk kiváltani, tipikus alaphiba (sokszor találkoztam vele), hogy a felhasználó a motor teljesítményét lóerőben veszi alapul és a számítások során nem egyezteti a mértékegységeket. Ezzel az apró hibával már az elején felborul a teljes kiválasztási folyamat.


Szervóhajtás kiváltásnál az is gyakran előfordul, hogy a felhasználó nagyon ragaszkodik az eredeti paraméterekhez. A szervóhajtások azonban az utóbbi időben is sokat fejlődtek és mivel a nyomatékot is tudjuk szabályozni, a nyomatékértéknél nem szükséges egy konkrét értékhez ragaszkodnunk. Ne feledjük, hogy valójában nem az adott nyomatékérték megközelítése a cél, hanem az alkalmazásra legjobban megfelelő korszerű szervóhajtás megtalálása!

Új alkalmazás esetében a beépítés előtt az alábbi fontos szempontokat kell átgondolni, ezeket a paramétereket kell meghatározni.


Az egyik legfontosabb paraméter: a nyomaték

A megfelelő nyomaték és a hozzá tartozó fordulatszám definiálása azért lényeges, mert a szervo méretezésénél fontos kérdés a megfelelő nyomatékú motor megválasztása. A szervomotorok különlegessége, hogy még alacsony fordulatszámon is képesek a néveleges nyomatékuk 100%-át leadni, viszont a nyomaték csökken, ha a névleges fordulatszámnál magasabb sebességen szeretnénk megpörgetni a motort.


Az egyik kulcselem a tehetetlenségi arányszám

Minden forgó tárgynak van tehetetlenségi nyomatéka. A tehetetlenségi nyomatékot mérhetjük, úgy, hogy milyen nehéz megváltoztatni az adott tárgy forgási sebességét. A szervóknál ez a tehetetlenség két tényezőből áll: a motor tehetetlenségi nyomatékából és terhelési tehetetlenségből.Ezzel a két tényezővel kell számolnunk akkor, amikor meghatározzunk a megfelelő nyomatékot. Azoknál az alkalmazásoknál, ahol fontos, hogy a gép hirtelen megálljon vagy önzárásra van szükség, ott fékes változat beépítését javasoljuk.


Fontos a fordulatszám és a nyomaték viszonya

A fordulatszám és a nyomaték fordított arányban állnak egymással. Azonos elektromos teljesítményű motorok,kis fordulatszámon nagyobb nyomatékot képesek leadni (hajtómű alkalmazásával). Az előző állítást alátámasztva gondoljunk a lassú, de erős traktorra. A kis nyomatékú motorok névleges fordulatszáma 3000 1/perc, míg a nagy nyomatékú modelleké 1500-2000 1/perc fordulatszám értékek között alakul. Ha nagy nyomatékú,de lassabb mozgatásra van szükség, érdemes kisebb névleges nyomatékú szervót nagy áttételű hajtóművel beépíteni, az eredmény egy lassú és bivalyerős mozgató lesz.


Befér a gépünkbe, avagy a fizikai méretek

A célgép tervezők számára releváns szempont az alkotóelemek minél kompaktabb kivitele, ugyanis a trendek azt követelik, hogy a lehető legkisebb helyre tervezzék be az összes szükséges hajtástechnikai megoldást. Számukra jó hír, hogy a szervóhajtások egyik ismert előnye a kompakt méret és a hozzá tartozó nagy teljesítmény. Rendelés előtt mégis érdemes ellenőrizni, hogy elegendő hely van-e biztosítva a motor számára.


Megkönnyítik munkánkat az előre beépített mozgásfunkciók

A Delta univerzális célú ASDA-A2AC szervórendszere különböző előre beprogramozott szabályozó üzemmódokban működtethető, ami hatalmas előny a versenytársak szervomotorjaihoz képest. Ez kedvező hír a célgép tervezőknek, mert a beépített funkciókkal jelentősen lerövidíthetik a tervezésre szánt időt. Ezek közé a funkciók közé tartozik a pozícionáló/belső fordulatszám-szabályozó üzemmód, a repülő olló üzemmód, forgó olló üzemmód.Az ASDA-A2 AC szervomotor széleskörűen alkalmazható, például munkagépeknél és különböző ipari automatizált gépeknél, precíziós pozicionáláskor és berendezések átmenetmentes fordulatszám-szabályozásakor.

Az említett előre programozott beállítások az E-Cam funkciók körébe tartoznak,ami egy elektronikus vezérműtengelyként működik,szinkronizálva a mozgásokat. Ennek méretezéséhez segítségünkre van egy grafikus méretező szoftver is, amely a Chemplex honlapjáról ingyenesen letölthető.


Kattintson a szoftverekért!


Ezekkel a szoftverekkel felvértezve már Ön is könnyedén kiválaszthatja a megfelelő szervóhajtást, amelyet a leggyorsabban a Chemplex webáruházából érhet el.


-Böröndi Attila-


szervomotor