Mára már biztosan ismerős sorozatunk, a Koktél. Történeteink -koktél helyett- olvasmányos kiegészítői az ebédnek vagy az esti pihenésnek. Alkoholmentesek, ugyanakkor pezsdítőek és frissítik az elmét. Egészségedre! 


Vajon hogyan alakult volna a hajtástechnika útja az ókor bölcsei nélkül?

Az antikvitás kora rendkívül fontos a hajtással ellátott eszközök és meghajtott gépek tekintetében. Számos hajtómű által hajtott gép leírását hagyták a következő generációkra az ókor híres tudósai, ahogy a nagy filozófus, Arisztotelész (Kr. e. 384–322) –Platón tanítványa és Nagy Sándor tanítója,- akinek hosszú értekezései a korabeli hajtóműves gépek és hajtómű alkatrészek részletes bemutatásával is foglalkoznak. Ezekben már akkor szerepelt a csiga, a főtengely, görgő, fogaskerék, és egyéb máig alapvető gépelem leírása.





"Adjatok egy fix pontot, és kifordítom sarkaiból a világot."

A híres mondás, Szirakúzai Arkhimédész (Kr.e. 287–212), a jól ismert fizikus és matematikustól származik, aki lelkes géptervező és gépépítő tevékenységet folytatott. Éppen olyan jól ismerte az emelő törvényét (Teherkar x Tehererő = Erőkar x Erő), mint a csigakereket, ezek alapján megalkotta kézi hajtású csörlő-szerkezetét, mint a hajtómű ősét, a fogaskerekek összekapcsolásával, csigakerekes hajtókarral.

Kortárs források szerint Arkhimédész ezen ősi hajtómű segítségével egy 4200 tonnás hajót emelt ki a tengerből úgy, hogy az ábrához hasonló módon kapcsolta össze a hajtókaros csigakereket, a nagy áttételű fogaskerekeket, az emelőköteleket. Híres törvényét már az általános iskolában tanuljuk.