A sikeres emberek példaképek. A titkuk az, hogy szeretik és értik azt, amit csinálnak. Nem bonyolult. A mi -körültekintést igénylő- szakmánkban sok múlik a jó információkon és a döntéseken. Íme néhány jó információ, most a homlokkerekes hajtóművekhez. A Techmonitor Magazin hajtástechnikai rovatából.


A fesztivál legjobb nője

- avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt


A megfelelő homlokkerekes hajtómű kiválasztása - és a legjobb kell, ez nem vitás

A hajtóműkínálat széles. A megfelelő hajtás kiválasztása nagyjából olyan, mintha a hozzánk leginkább illő hölgyet szeretnénk kikapni a tömegből. Amíg tapasztalatlanok vagyunk, csak a külcsínre megyünk. Aztán vagy jó lesz a választás, vagy nem (tudjuk, egy darabig biztosan jó). Később azonban, ahogy gyűlnek az élet- (és szakmai-) tapasztalatok, úgy jövünk rá, hogy először magunkat kell jobban megismerni, aztán jöhet a tudatos vadászat. Mi köze ennek a hajtásokhoz? Az, hogy a megfelelő hajtás kiválasztásához legalább annyi tapasztalat kell, mint a sikeres csajozáshoz és a tapasztalatot pedig sokszor fájdalmas kudarcok árán szerzi meg az ember. Ha én vagyok Brad Pitt, akkor könnyű mindig elvinni a bálkirálynőt. De ha véletlenül szerényebbek az adottságaim, abban az esetben vagy mindig egyedül megyek haza, vagy stratégiát váltok.


Lefordítom: egy drága és túlméretezett hajtáslánc-választással jó lesz a gépem, de később, ha megjönnek a felismerések, a hisztis ügyfeleket is nekem kell majd kezelnem. Végre kiderült, hogy párkapcsolati tanácsadáshoz is jól értek. Már nehéz volt magamban tartani. :)


A bálkirálynő jelen esetben a homlokkerekes hajtómű. Vágyhatok rá, meg is szerezhetem. De a legjobb, ha csak akkor, ha már biztos, hogy ő kell. Végül is, átlagos külsővel is összejöhet néha. Ajánlom a Szépség és a szörnyeteget - jó kis film. Nézzük meg tehát, hogy mikor nem érhetjük be kevesebbel. A megfelelő homlokkerekes kiválasztása ugyanis nagyjából olyan, mint komoly tervekkel csajozni.


Ipari fogaskerekes hajtómű 24 órán belül

Éppen hajtóműre van szükségem, ha lehet, gyorsan!
Homlokkerekes hajtómű ajánlatkérés



Homlokkerekes hajtómű - mitől más?


Először is tisztázzuk, hogy mitől más a homlokkerekes. A kihajtótengelye párhuzamos a motor tengelyéhez viszonyítva, ebből eredően azokba a gépekbe célszerű leginkább beépíteni, ahol a meghajtott tengely vonalában, vagy azzal párhuzamosan áll rendelkezésre hely a hajtómű számára. Ez a kompatibilitás. Ha ez megvan még akkor is sok adat, fondorlat és praktika kell, hogy a megfelelőt hozzuk lázba.

A rendelkezésre álló hely meghatározza a hajtómű és az általa forgatott tengelyt összekötő hajtáselemeket is. Egytengelyű elrendezésről beszélünk, tehát leggyakrabban valamilyen tengelykapcsoló (pl. csillagelemes, gumidugós, héjas stb.) a következő elem a hajtásláncban. Tehát a hajtómű kiválasztása után tovább kell lépni és a következő elemet is ugyanilyen körültekintően kell megválasztani. Olyan ez, mint amikor az ékszerboltban gyűrűt válogatunk a bálkirálynőnek. Ha nem a megfelelő bálkirálynőt vittük magunkkal, akkor nagyon könnyű melléfogni.


Az iparban általánosan elterjedt egyenes elrendezésű homlok-fogaskerekes hajtások között van olyan sokoldalú készülék, amely talpas és/vagy peremes házkialakítással érhető el, attól függően, hogy a meghajtott gépegységre melyik felfogatás célszerűbb.



Talpas homlokkerekes hajtómű

Peremes homlokkerekes hajtómű



Alumínium vagy öntöttvas ház


A felfogatási kritériumokon túl találkoztam már azzal a felhasználói igénnyel, hogy “a kiváló minőségű célgépbe csak öntöttvasházas homlokkerekes hajtóművet építhetek be”. Véleményem szerint nem a ház öntöttvas vagy alumínium kivitele minősíti a berendezést, hanem a felhasználás jellege lesz meghatározó. Mindenkinek van olyan haverja, aki mindig a nehézbombázókra hajt. Rendben is van, azonban a mérnöki gyakorlatban ennél érdemes több paramétert számításba venni és nem ragaszkodni ennyire a paradigmáinkhoz.





Megéri?


De bármennyire körültekintőek vagyunk, még mindig belecsúszhatunk valami durvába. Ezért legyen is a választásunk a maga nemében megfontolt és tudatos, ne mulasszuk el azt is megnézni, hogy a teljes élettartam során mennyibe kerül majd eltartani a “kicsikét”. A gépgyártók az ár és kis tömeg miatt sokszor csigahajtóműveket alkalmaznak. Ebbe olcsó befektetni, de vegyük figyelembe, hogy például egy aluházas homlokkerekes hajtómű az alacsony tömeg és a magas (95-97%) hatásfok miatt kedvező üzemeltetést tesz lehetővé. Azaz a csigákhoz képest akár 30-40%-kal kevesebb elektromos energiát igényelnek, ami folyamatos üzemben, évi 300-350 napot tekintve jelentős megtakarítás. Az energiahatékonyságra világszerte nagy hangsúlyt fektetnek, tekintsük ezt magunk felé mi is alapelvárásnak. Ráadásul, ha gépgyártóként energiatakarékosabb berendezéssel kívánunk jelen lenni, az hosszú távon előnyt jelent.


Összegezzük tehát: nem kell mindig a bálkirálynőre menni. Ha azonban más nem felel meg, akkor legalább válasszunk megfelelő bálkirálynőt és vegyük számba a hosszú távú igényeket is. Ha beruháztunk egy gépbe, azzal sok évre kötöttük össze az életünket. Legyünk tehát igényesek! :)

Most már minden ért, menjen célirányosan a tutira...


Ha hajtástechnikai kérdésében elakadt, örömmel segítek! Írjon nekem a hajtomuszakerto@chemplex.hu címre. Én olvasom.


Olvassa el a teljes cikket! A hivatkozás alján található kétirányú nyílra kattintva nyílik teljes képernyőre az eredeti cikk.


Ennyi nem elég! Legyen otthon a hajtástechnikában!

A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattintson a címre!

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Mit tenne, ha látná, hogy autója billeg a szerviz emelőjén?

Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?