Szakmai sorozatom előző részeiben a kúpkerekes hajtás felhasználása mellett érveltem. Kitértem a meghibásodások lehetséges okaira, és arra, hogy hogyan biztosítsuk gondos tervezéssel a kúpkerekes hajtómű épségét. Mostanra tehát virtuális gépünkbe be van építve egy jó minőségű kúpkerekes hajtás, kiszállítjuk, el kell engedni a kezét. De mit tegyünk, hogy sokáig szolgálja majd új tulajdonosát?


A kúpkerekes hajtómű sorozatom korábbi részeiért kattintson a címre:

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!



Mégis mi minden múlhat a gép gyártóján?

“Én gépgyártó vagyok, innentől nem rajtam múlik, hogy mi lesz az új eszközzel!” - mondhatnánk. Azt javaslom, hogy minden esetben több fronton adjunk át tanácsokat, instrukciókat a gépkezelőknek, a karbantartást végző kollégáknak, hiszen rajtuk múlik igazán, a hajtás jövőbeni sorsa.



A megfelelően kiválasztott kúpkerekessel épp annyi dolog van, mint egy jó autóval

A nagyon speciális alkalmazásokat leszámítva (pl. nagyon magas fordulatszámok, alacsony, vagy nagyon magas környezeti hőmérséklet, egyedi gyártású hajtások stb. esetén) nem kell igazán nagy dolgokra gondolni, de azok betartása fontos. Épp, mint az autónk kapcsán: a karbantartás jó esetben annyi, hogy időnként el kell vinni a járművet a szervizbe.




Motovario Összeszerelő Központ




Bagatell, de láttunk már ilyet

Átadás előtt még van egy fontos ellenőriznivalónk: a hajtóműházban lévő záródugót cseréljük ki a “légződugóra”. Ha ez a lépés kimarad, az olaj tágulására nincs hely és a szimering kinyomódhat.



Szállításhoz használt stabil záródugó


A szállításhoz használt műanyag záródugó helyére kerül a működéshez biztonságos légződugó:


A működtetéshez alkalmas légződugó a helyére került





Reflektorfényben: a karbantartás

Innentől a karbantartásé a főszerep. Az üzemeltetés kezdetekor (főleg az igényesebb, drágább alkalmazásoknál) diagnosztikai vizsgálatokkal végezzünk referencia méréseket. Ezekhez fogjuk a később mért adatokat viszonyítani. Leginkább a csapágyak rezgését és a hajtóműháznak a csapágyak környezetében mért hőmérsékletét rögzítsük.


Egy új, egyedi gép telepítésekor gyakrabban (eleinte akár naponta, hetente) kell gyors ellenőrzéseket végezni. Ehhez sokszor elég a kezünk: Mikor meleg pl. egy csapágyház? Ökölszabály: ha már nem állja a kezünk. Mi a tennivaló? Lehet, hogy nincs baj. Gyanakodhatunk pl. beállítási hibákra. Egy szíjhajtás esetén a szíj túlfeszítése simán okozhat melegedést. Eleinte a fokozott kontroll azért is fontos, mert ha a nagyon magas hőmérséklet miatt károsodik a kenőolaj, a hajtás további állapotromlása felgyorsul.


Az üzemelés során a következő dolgokat kövessük figyelemmel. A jobb minőségű kúpkerekes hajtásokon gyakran van tömített betekintőnyílás. Ezt időnként a hajtómű álló helyzetében távolítsuk el és ellenőrizzük a fogak állapotát!


Pár hetente ellenőrizzük a hajtómű olajszintjét! Ha csökkenést tapasztalunk, valahol folyik az olaj, keressük meg az okát. Nyilván valamelyik tömítés lesz a ludas. Az ok lehet elöregedett szimering, amit “megevett” egy korrodálódott tengely. Ez gyakori a nem megfelelően védett kültéri alkalmazásoknál.



Az olajszint ellenőrzése fontos!



A vizsgálatok jelentőségére a hajtómű beszerelésekor hívjuk fel a karbantartást végző kollégák figyelmét szóban is, azon túl, hogy a gépkönyvbe is bekerül. Hangsúlyozzuk azt is, hogy a kenőanyagot a gyártó által előírt periódusokban le kell cserélni.


Ha ezeket és a hajtások gépkönyvében leírt utasításokat betartjuk, már nagyon sokat tettünk a hajtómű hosszú élettartamáért.




Motovario kúpkerekes hajtómű raktárról! 24 órán belül ajánlatot adunk. Kattintson ide!!



Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező célgépépítő kollégát is, jelen esetben Ráskai Bélát, a Vesz-Mont Kft. mérnökségvezetőjét.

Olvassa el a teljes cikket!

A hivatkozás alján található kétirányú nyílra kattintva olvasható teljes képernyőn az eredeti cikk.



A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattintson a címre!

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?