Nézzük meg együtt, hogyan helyezd üzembe jól az iparban leggyakrabban előforduló háromfázisú aszinkron motorodat. Most akkor is meghívlak az olvasásra, ha ezt nagyon érzed. Banánhéj, amin elcsúszhatsz.
Mi a hiba a képen?
Te magabiztosan kötöd be? Megnézed előtte az adattáblát? Ha nem, jó eséllyel te magad leszel a következő, aki tajtékozva hívsz fel, hogy miért égett le a villanymotor.
Van, amikor a helyszínen is nehéz zöldágra vergődni. Egy megrendelőnk régi gépét váltottuk ki egy újra. A berendezést telepítettük, azzal, hogy másnap tesztüzem. Korán reggel hívnak, hogy valami nem stimmel, nincs a motorban elég erő meghajtani a gépet.
Mivel szállítás előtt kipróbáltam az új gépet, nem tudtam, mi lehet a gond. A helyszínre siettem, ahol a helyi elektromos kolléga hevesen mesélte, hogy még idejében kapcsolt, és átkötötte a motort, de mégsem az igazi. Arra a kérdésemre, hogy miért, annyit válaszolt, hogy mert a 7,5kW-os villanymotorokat ő mindig csillagba szokta kötni... az adattáblát sem nézte meg…. Minek? Biztosan jobban tudja, mint a gyártó….
Nehéz volt neki elmagyaráznom, hogy ne a megszokásai után menjen, hanem bekötés előtt mindig nézze meg az adattáblát, mert nem minden motor egyforma.
Hasonló történettel nap, mint nap találkozom.
Nézzük most meg együtt a villanymotor beüzemelésének és bekötésének a helyes lépéseit!
Üzembehelyezés előtt forgasd meg kézzel a tengelyt! Akkor jó a villanymotor, ha könnyedén megy: nem akad, nem szorul.
Utána (és ez a lényeg!) vizsgáld meg azt, hogy milyen tápfeszültség, áramforrás áll a rendelkezésedre. Magyar ipari környezetben a két legjellemzőbb: 230/400 V vagy 400/690V.
Nézd meg, hogy a te áramforrásodhoz milyen bekötést ajánl a gyártó! Itt rontják el legtöbben. Fejből, megszokásból dolgoznak és kifelejtik ezt a kis ellenőrző rutint, ami tulajdonképpen az egésznek az alapja.
Háromfázisú aszinkron motornál, amely az iparban a legelterjedtebb, két bekötési lehetőség létezik: csillag vagy delta. A delta bekötést Δ jellel jelöli az adattábla, a csillag bekötést Y jellel. El kell hinned, hogy a villanymotor gyártója tudja mit csinál és követned kell az ő jelölését.
(Az 60Hz-hez tartozó értéket akkor nézd, ha olyan helyen élsz, ahol 60Hz-es hálózat van. Európában mindenhol 50Hz-es az általános hálózat.)
Adattábla: A tekercselésekhez tartozó helyes bekötési mód kiválasztásánál nem a rutin, nem a tapasztalat, nem a Géza bácsi rádhagyott kockás füzete, hanem az adattábla a mérvadó.
Nem kell mást tenned, csak helyesen kell elhelyezned és felcsavaroznod az összekötő lemezeket a kapocslécre. A kapocsléc fogja össze a motor tekercseinek kivezető kábeleit. Az összekötő lemezek nejlonzacskóba vannak csomagolva és benne vannak a kapocsdobozban, vagy ha igényes beszállítótól vásároltál -aki teszteli a villanymotorokat-, akkor valahogy (a saját tápfeszültségnek megfelelően) már be van kötve a motor.
Tehát vagy a tápfeszültségednek megfelelően bekötöd, vagy ha már be van kötve, akkor a tápfeszültségednek megfelelően átkötöd a motor kapcsait. Ha a lemezek párhuzamosak egymással, akkor deltába vannak bekötve. Ha sorban, az csillag bekötés. Ha be- vagy át kell kötnöd, fogj meg egy villáskulcsot, vedd le a rögzítő anyákat és alátéteket, majd a lemezeket rakd a helyes állásba és rögzítsd őket csillag vagy delta bekötés szerint.
Már csak a 3 szabadon lebegő fázisvezetékkel és a földeléssel lesz dolgod. A három fázist a motorod ábrája szerinti U1, V1, W1 pontokra kell kötnöd az anyák meglazításával és a kábelsaru (fém villa a vezetékek végén) aláhelyezésével. A földelővezetéket a földelési pontra kell bekötni.
Mielőtt lezárod a kapocsdobozt, ellenőrizd a motorod forgásirányát: helyezd feszültség alá/dugd be a konnektorba és nézd meg, hogy ez lesz-e a termelésednek megfelelő. Ha nem, akkor sincs rossz hírem, mert a háromfázisú aszinkronmotornál a forgásirány megváltoztatása egyszerű: a kapocslécre kötött tetszőleges két fázisvezetéket cseréld fel, és a motortengely az ellenkező irányba fog forogni.
Mivel gyártónként egyedi és eltérő az, hogy egy villanymotor sorozaton belül melyik teljesítménynél vált csillag és delta között, minden esetben ellenőrizd a villanymotorod adattábláját a bekötés előtt!
Sima motorfutást kívánok!
Nézd meg a cikk eredeti verzióját! Kattints a kép alján a kétirányú nyílra és megnyílik nagyban!
Olvass tovább hajtástechnikai témában!
Kattints itt a listában a cikkem címére, vagy ugorj a Chemplex hajtástechnikai blog nyitóoldalára: https://chemplex.hu/blog
Lesz belőle masina? ...avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Az a fránya megszokás! Így kösd be inkább a villanymotort!
Vigyázz magadra: olasz mérnök esett össze a műszak végén
Golyósorsós aktuátor fékkel ellátott motorral
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel és miért?
Így vágd haza a géped - megszokásból!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy autója billeg a szerviz emelőjén?
Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval
A kúpkerekesen nem fog ki semmi
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről
Hol van igazán elemében a csigahajtómű?
A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:
Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?