Konkrétan fába, hiszen az első hajtóművek alapanyaga maga a fa volt, de ezt majd később. Joze Hlebanja és Gorazd Hlebanja nyomán egy kis időutazásra, könnyed kikapcsolódásra hívjuk olvasóinkat. Áttekintjük, felidézzük, hogy hogyan is volt és mitől lett azzá ami; ma a hajtástechnika.


Sorozatunkat Koktélnak nevezzük el, hiszen néha jólesik elfogyasztani egy jó koktélt, minden különösebb ok nélkül, hát pontosan erre alkalmasak ezek a szösszenetek is. Történeteink koktél helyett optimális, olvasmányos kiegészítői lehetnek egy ebédszünetnek, egy délutáni ejtőzésnek és koktéljaink alapanyagai a Chemplex tevékenységi köréből kerülnek ki.


Az emberiség létezése óta kihívás az erőátviteli feladatok megoldása. A fogaskerék használata egy picivel tehető későbbre civilizációnk megjelenésénél. Az első fogaskerekek eleinte egyszerű, fából készült hajtástechnikai segédeszközök voltak, de nem várattak sokat magukra a bonyolult erőátviteli készülékek sem, hiszen ezek használatáról az ókorig visszamenőleg őrzünk bizonyítékokat.
A középkor embere vízzel és állati erővel működteti a gépet, és teszi ezt mindaddig, amíg a gőzgép felfedezésével hatalmasat nem robban a technika.


Achema


Majd a belső égésű motor, a turbinák, és a villamos energia megjelenése végleg megszabta az irányt a mechanikai/mechanikus áttételek felé, amelyek napjainkra magas hatékonyságú eszközöket támogatnak: repülőgépeket, járműveket, szerszámgépeket stb. A kérdés az, hogy hová visz ez az út és vajon van-e még további fejlődési lehetőség a hajtástechnika első eszközei, a fogaskerekek számára?