Akkor élvezhetjük derűsen a hóesést, ha ezalatt a hajtásaink biztonságos üzemeltetéséről is gondoskodtunk. Próbáld ki ezt a 6+1 egyszerű lépést: sok bosszúságtól, hidegben töltött órától és extra költségektől fognak megmenteni.

Óvd meg kültéri hajtásaid a téli környezeti hatásoktól!


1. Tisztítsd meg a célgépet!

Távolítsd el minden indítás előtt a betapadt havat és jeget! Ezt összességében az egész gépen érdemes elvégezni, de különösen a hajtómű és az általa meghajtott géprészek (lánchajtások, tengelykapcsolók, kardánok stb.)mentén!


2. Lásd el védőburkolattal a hajtástechnikai eszközöket!

Gondoskodj védőburkolatokról! Ha nincsenek, eddig lehet, hogy megúszta a célgéped, de mielőbb pótold! Sok bosszúságot elkerülhetsz egy egyszerű esővédővel a hajtások fölött.


3. Tegyél az előírás szerint!

Vedd elő a karbantartási utasítást és ellenőrizd a hajtómű kenéshez használt olaj üzemi-hőmérséklet tartományát és viszkozitását! A nem megfelelő kenőanyag használatával károsodhatnak a belső alkatrészek, illetve jelentős többlet energiafogyasztás keletkezhet. Ha Chemplex forrásból van hajtásod, nyugodt lehetsz – ebben az esetben csak az olaj mennyiségét szükséges figyelni.


4. Ellenőrizd a felületek épségét!

A páralecsapódás a korrózióvédelmet befolyásolhatja. A felületkezelés hibái a víz, pára bejutását lehetővé teszik a festékréteg és a hajtóműtest közé, így a festék a fagy hatására nagyobb felületeken is sérülhet, leválhat, amely a berendezés fokozott rozsdásodáshoz vezet.


5. Ha van, használd!

Elektromos motoroknál praktikus, de nem kötelező az állóhelyzeti fűtés, amely megakadályozza a motor belsejében a kondenzvíz lecsapódását.


6. A műanyag hűtőventilátor érzékenyebb!

Műanyag hűtőventilátorral szerelt motorok esetén (főleg, ha nincsen esővédő fedél) ellenőrizd és távolítsd el a lapátok közé betapadt jeget, ami indításkor könnyen ledarálhatja a lapátokat. Ennek az eredményét azonnal nem is érzékeljük, hiszen a nagy hidegben megmarad a motor hűtése, azonban az időjárás melegedésével csak hosszabb idő elteltével jelentkezik a motor túlmelegedése, annak leégése. Melegben a hűtőlevegő hiánya a hajtóműről történő hőelvezetést is károsan befolyásolja.


+1 régi, de bevált gyakorlat az öntöttvas ház megóvása érdekében:

Járasd üresen a gépet -épp, mint az autód-, hogy a hajtómű hőmérséklete emelkedjen egy keveset a teljes beterhelést megelőzően! Nagy hidegben a hajtómű öntöttvas háza dinamikus igénybevétel esetén érzékenyebb a megszokottnál: ütésre, feszítésre terhelve, lökésszerű hatások esetén kritikusabban viselkedik. Az aluházas kivitelek erre kevésbé érzékenyek.


Járj ezeknek a végére most!


Remélem, ma is segíthettem!

Üdvözlettel:


Kiss László

A Te hajtástechnikai szakértőd

Hajtástechnikai kérdésed van?Kattints ide!


Készítettem egy csekklistát. Töltsd le és nyomtasd ki, majd helyezd el a gép indítófelületén. Add meg kollégáidnak a szükséges segítséget!