Nagyon bosszantott, hogy nem pattantak össze jól az illesztékek, mégsem adtam fel; elértem, amit akartam. Gyerekkoromban a vasútmodellek még nem műanyag síneken jártak, hanem egy fémváz volt műanyaggal bevonva és az egyiket a másikkal úgy kellett összeilleszteni, hogy a furatba a másik sínpár kiálló fémhuzalát be kellett tolni. Ez sérülékeny volt, könnyen deformálódott. Különösen az ívesekkel gyűlt meg a bajom. Ha egyszer már elhajlott a fémpöcök, akkor nagyon nehéz volt a pontos illesztés.

Az igazi öröm, a kihívás

Azt is jól ki kellett találni, hogy elég lesz-e a sínkészlet arra a formára, amit elképzeltem, mert jól ismertem már azt az érzést, amikor a körpálya bezárásához néhány centiméter hiányzott és kezdhettem elölről a tervezést. Noha az erőfeszítéseim eredménye suhanó kisvonat volt, jóval később jöttem rá, hogy valójában az igazi örömöt a játék kihívása okozta. Hiszen amikor már láttam, hogy jó a matek, tudtam, hogy a vonat futni fog, onnantól egy program maradt, a terepasztal berendezése és a kis szürke dobozos potméteres frekvenciaváltó, amivel szabályozhattam a vonatom sebességét, de ez is csak percekig kötött le.


A jól működő gép alap, ha jó a specifikáció!

Talán a vasútmodelleknek köszönhetem a kitartásom, a türelmem és azt, hogy az előkészítés, az elemek megfelelő kiválasztása, összeillesztése a mai napig sokkal jobban lázba hoz, mint a jól működő gép látványa. - Hiszen a jól működő gép alap, ha jó a specifikáció!


Gyakran találnak rám olyan feladatok, amelyekhez megfontoltság, szakmai tudás, alaposság és kitartás szükséges. Ha úgy vesszük, vicces, hogy ma is ugyanezt csinálom, azzal a különbséggel, hogy a vas hol kisebb, hol egészen extrém méretű, de a lényeg ugyanaz: úgy kell kiválasztani és összepasszoltatni, hogy az vidáman zakatoljon, mint a kisvonat.


Gigantikus alkalmazás

A legutóbb egy hegesztősablonba beépülő tartó mozgatását specifikáltam ki. Talán már itt bólogatsz, hogy ezt te is vágod, de várj!


Az izgalom abban rejlett, hogy a tartónak nem hétköznapi kiindulási paraméterei voltak. Alapkritérium volt, hogy 2 tonnát kellett nyomóerőben biztosítani és annak az ellentartását. A mozgatáshoz kalkulált nyomó-/húzóerő 20000 N, a statikus max. terhelés 25000 N. 350 mm, vezetetlen (alátámasztás nélküli) mozgatási tartományban.


Precizitás és egyéb elvárások

Hegesztésnél fontos szempont az, hogy az összehegesztendő egységek, munkadarabok hogyan állnak egymáshoz képest. Itt ráadásul ezt egy 8x4 méteres zártszelvény-keretben kellett biztosítani. A kereten belül a tartók egymással szemben helyezkedtek el. Az egészet úgy képzeld el, mint két óriási satupofát, ahogy egymásnak feszülnek: a feladatuk rögzíteni, stabilan megtartani az egységeket bármilyen erők is érik azokat a hegesztési folyamat alatt. Mindezek felett, azt is garantálnom kellett, hogy az általam ajánlott rendszer a hegesztési hőnek és a fröcskölésnek is ellenáll majd.



Összetett feladat, komplett rendszer kellett hozzá - a lineáris egység nem lesz elég


A legtöbbször az alkalmazás alapos tanulmányozásakor derül ki az, hogy önmagában a lineáris mozgást végző elem nem elegendő, komplett hajtástechnikai készletre van szükség, amelyek összehangolt munkájával áll össze a rendszer. Így a csomagba az orsósemelők mellett fékes motorok kerültek, ezek biztosítják a stabil pozíciótartást és csigahajtóművek, amik a szükséges erőt fejtik ki.


Egy forrásból, egy lépésben

Ha az ügyfélre bíztam volna a kiválasztást, az, hogy a lineáris egység kiegészítést igényel, valószínűleg nem derült volna ki azonnal, csak lépésekben. Jelentős előnyhöz jutott azzal, hogy javaslatot tettem a fenti hajtásrendszerre: mert egy kör egyeztetéssel kipipálhatta ezt a teendőt, ráadásul a teljes készletet egy forrásból, egy megrendeléssel el tudta érni, ami ritkaság.

Hogyan takarékoskodtunk az idővel?

Ügyfelemnek időt spóroltunk: hosszas számítások után ő maga is ki tudta volna számolni azt, hogy milyen berendezésre van szüksége, de úgy gondolta, hogy az idejét arra fordítja, amihez jobban ért, ezért bízta a specifikációt olyan szakértőre, akiben megbízott. És rá csak az ellenőrzés, a jóváhagyás, az elfogadás - majd persze a célgép kivitelezése maradt.


Összességében azt javaslom, hogy add a gyerek kezébe a kisvasutat! Ha nem megy, akkor vésd a fejébe, hogy szerezzen olyan barátokat, akik jó mókának találják a stratégia kitalálását, akik szeretnek foglalatoskodni a sínek összerakásával… mert hosszú távon komoly üzleti sikereket érhet el, ha egy van ilyen barátja. ;)


És ha hajtástechnikai kérdésed van, tudod, hol találsz!



Olvasd el a teljes cikket erről a gigantikus megoldásról!



A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattints a címre!

Merj nagyot álmodni - 2.rész

Merj nagyot álmodni - 1. rész

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója a szerviz emelőjén?

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Hol van elemében igazán a csigahajtómű?