Nagyobb termelési kapacitásra van szükséged?

Megoldom egy frekvenciaváltóval! Persze nem egy frekvenciaváltóval fogok csodát tenni az üzemedben, de mielőtt kikacagod a kezemből a diplomámat, tartsd szem előtt, hogy sok értékes adat kinyeréséhez fel tudod használni.


Azzal a kéréssel fordult hozzám a TechMonitor egyik olvasója, hogy mit tegyen. Sosem látott volumenű megrendelés a tét, úgy érzi, most rátalált a szerencse, és ha növekedni akar, ezt nem engedheti ki a kezéből, mert ilyen az életben csak egyszer van. Be akarja vállalni, mert a terméke alkalmas arra, hogy végre kitörjön, de „hogyan lehet felkészíteni a meglévő technológiáját úgy, hogy biztonságosan, mégis nagyobb módosítások nélkül neki tudjon vágni”. Fontos, hogy abból dolgozzunk, ami rendelkezésre áll, mert nem életszerű egy új géppark beszerzése.


Jó-jó a régi ezerötös, de bírja Moszkváig?



Ez pontosan az a szituáció, mint amikor tudod, hogy jó-jó az a régi ezerötös az itteni kisebb távokon, de van azért abban egy kis bizonytalanság, hogy kibírja-e az utat Moszkvába és vissza. Új verda beszerzése egy váratlan utazás miatt nem opció, hiszen a megrendelő nem vár több hónapot, mire a gyártója beszerez egy új gyártósort. Ha már itt van a spájzban, ki kell szolgálni. Ráadásul már megvolt az audit is, elvben tehát nincs akadály.


Hogyan lehet a szokásosnál 50%-kal többet termelni?

Képzelj el egy tizenéves vegyipari keverőüzemet, ami megbízhatóan gyártja a saját termékpalettáját. Most azonban negyedév megfeszített munkájával kell a szokásosnál 50%-kal többet termelni – egy kicsit más alapanyagból. Jó kis meló, a végén szép bevétel, érthető, hogy a kérdező motivált.


Nem ismertem az üzemet, ezért mielőtt bármit tanácsoltam volna, szerettem volna tudni azt, hogy a jelenlegi termelési volumennel mennyire van kiterhelve.


Motovario frekvenciaváltó – ipari diagnosztikára


A szerviztechnikus kollégámat küldtem a helyszínre, aki a műszak alatt körbejárt, és különféle mérőeszközökkel (rezgésmérő, fordulatszámmérő, hőmérő stb.) mindennek felmérte az állapotát, és megvizsgálta a berendezések kiterheltségét. A legtöbb hasznát egy Motovario frekvenciaváltónak vette, amit bekötött, ahova csak tudott, hogy lássuk a hajtások üzem közbeni adatait.

A másik hasznos eszköze a mobiltelefonja volt: fotózott, videókat készített, majd elhozta nekem a tonnányi adatot kiértékelésre. Big Data, haha… Eszembe jutott, hogy ma már ezt mesterséges intelligenciával csinálják, de gondoltam, talán elég lesz az enyém is.


Oldd meg akár házon belül!

A feladat szakmai hozzáértést igényel, de ha ennek a birtokában vagy, tulajdonképpen házon belül is hozzá tudsz jutni a szükséges adatokhoz, nem kell szerviztechnikus segítségét kérned. (Ha mégsem, szólj! Tudod, hol érsz el.) Első ránézésre láttam, hogy vannak jó hírek:


  • Az üzem alapvetően aluldigitalizált, aminek azért örültem, mert pár gazdaságos műszert beépítve hamar látványosat lehet fejlődni.
  • Láttam azt is, hogy a kulcsberendezések úgy vannak tervezve, hogy elbírják, ha még kicsit pörgetik őket. Itt leginkább a központi keverőreaktorokra gondolok, amikben volt még 30-40% tartalék.
  • Azt is láttam, hogy a rendszeres karbantartásnak hála, alapvetően nincs leharcolva semmi. Itt-ott zörög, kopott, de azokat is 1-2 hét alatt fel lehet újítani.


Mindeközben nagy volt a nyomás az ügyfelemen a megrendelője részéről, aki garanciát akart arra, hogy időre le fogja gyártani a kívánt mennyiséget. A nyomás ellenére nem engedtem az olcsó csábításnak, és alaposan végigszámoltam mindent. Nem bántam meg, a kilátásaink jók voltak.


Ezerötös jó állapotban van – Megjárod Moszkvát kétszer is!

Szakvéleményemet a következőképpen foglaltam össze: „Az ezerötös jó állapotban van, érdemes beleszerelni a hatodik gangot, és megjárod Moszkvát kétszer is.” Szerviztechnikus kollégám rendkívül jól szórakozott a helyszínen, ugyanis az ügyfelem megrögzött régi ezeröcsi-rajongó, valamikor még versenyzett is ezekkel a kocsikkal, tele van az irodája fotókkal, nem hagyhattam ki ezt a ziccert, azaz a számára beszédes stílust. Azt nem tudom, hogy más mit adott volna egy ilyen sommás szakvéleményért, de az ügyfelemmel madarat lehetett fogatni. Az ő válasza is hasonlóan sommás volt: „Csináld!”


Innentől kezdve vált igazán izgalmassá a feladat, és felpörögtek az események, de hogy mi lett a vége, azt majd a folytatásban mesélem el, hiszen épphogy belekezdtünk a tuningba. A jövő hónapban hírt adok a változtatásokról és az eredményről, mert akkor már egész biztosan legördülnek az első termékek a szalagról.


Példaértékű tulajdonosi magatartás

A gyors tuning – ügyfelem esetében – azért lehetséges, mert jó gazdája volt az általa használt technikának. A termelőegységeit ápolta, karbantartotta. Most egy nagyobb eredménnyel kecsegetető üzlet reményében úgy döntött, hogy kihozza a technikájából, ami benne van. Teljesen reális üzleti viselkedés, példaértékű tulajdonosi magatartás.


Találkozzunk a ChREM üzleti reggelin!

Ha személyesen is meghallgatnád a történetét, vagy tanulnál tőle, vagy akár a hozzá hasonló kiváló mérnököktől, gyere el a ChREM-be, az etikus mérnökök közösségébe! Itt találod a részleteket: www.mindengepmukodjon.hu. Én is ott leszek.

Értünk a gépedhez



A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattints a címre!

A hazai gépipar aknái - Gépipari problémakutatás

Egy teljesen más hang

Kívántasd magad!

Talán nem gondoltál rá, de minden ilyen esetven lopsz!

Vigyázz, mert bekavarok!

Bezzegelek egy kicsit! Kockás füzeted van legalább?

Ha fordítva ülsz a lovon az ág sem csaphat pofán! Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító

Tudod mi a menő? Ha célgépépítő vagy és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket és formáld az ipart!

Te élvezed, amit csinálsz?

Ahhoz, hogy az álmodból gép legyen - kell egy szaki!

Merj nagyot álmodni - 2.rész

Merj nagyot álmodni - 1. rész

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója a szerviz emelőjén?

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Hol van elemében igazán a csigahajtómű?