Egy feladatot sokféleképpen meg lehet közelíteni – hajtástechnikai szempontból is. Ezért teljesen helyénvaló, ha érzel némi bizonytalanságot, amikor hajtóművet választasz, hiszen ugyanarra a feladatra több típus lehet alkalmas. Ahhoz, hogy igazán jó gépet építs, egy rakás „egyéb” körülményt is figyelembe kell venned.
A specifikáción innen és túl
Sokan tudják rólam, hogy hajtástechnikai szakértőként támogatom cégünk másik üzletágát, amelyik folyadék és porkeverő berendezéseket gyárt. Gyakran kapok házon belülről, a közvetlen kollégáimtól is hajtóművekkel kapcsolatos kérdéseket. A minap, egy ügyfél kérésére módosítanunk kellett az egyik tipikus keverőberendezésünket, amihez a kollégám csigahajtóművet választott volna, de előtte megkérdezte, hogy szerintem mi lenne a legjobb.
Mikor válaszd a csigát?
A csigahajtómű az egyik legolcsóbb hajtóműfajta, és sok esetben elég jó is. Keverőgépeknél, kisebb tartályban, vízhez hasonló, híg anyagok keverésére tökéletes elképzelés, ráadásul könnyen szerelhető, hiszen a csőtengelybe behelyezed a tengelyt, arra a keverőművet, és készen is vagy.
Milyen „egyéb” körülmény merülhet fel?
A megrendelőtől megtudtuk, hogy nonstop üzem: év közben sincs lehetőség leállásra, karbantartásra, ráadásul kiemelten fontosak számára az üzemeltetési költségek. Alapinformációk mentén haladva optimális választás a csigahajtómű, de a részleteket megismerve, túl sok kockázatot rejt, és a hatásfoka sem elég jó. Egyértelműen a költségesebb, de megbízhatóbb (és elegánsabb) fogaskerekes hajtómű felé tereltem a kollégát.
Ha fogaskerekes hajtómű, akkor melyik?
Ipari folyadékkeverési feladatra a legelterjedtebb a lapos- vagy más néven felfűzhető hajtómű. A szerelése hasonlóan egyszerű, mint a csigahajtóműé: ennek is van egy csőtengelye, amibe bele tudod helyezni a keverőtengelyt, és tengelyvégtárcsával rögzíted.
A legtöbb kivitel öntöttvas házas, és jól terhelhető csapággyal van ellátva, ezért jó hatásfokú, alkalmas folyamatos üzemre, és elenyésző a karbantartási igénye. Ha nagy térfogatú a tartályod, és sűrű a közeg, akkor ezt a hajtástípust megtámogathatod csapágyazott állvánnyal, azaz a hajtómű csapágyait tehermentesíted egy megerősített csapágy közbeiktatásával. Ilyenkor egy henger alakú csapágyházat helyezünk a tartályra, ebbe kerül a tömítés és a megerősített csapágy (csapágyak). Ha e mellett a megoldás mellett döntesz, akkor gratulálok: szintet ugrottál! Lett egy hosszú távra szuperbiztos berendezésed, amellyel beléptél a heavy duty világába.
És van további választási lehetőség
Akár egy egyszerűbb keverőnél is szóba jöhet a homlokkerekes és a kúpkerekes hajtóműcsalád. Ha van elegendő hely a tartály fölött és bátran építkezhetsz (tömítés, csapágy, tengelykapcsoló, homlokkerekes hajtómű, villanymotor, kényszerhűtés), akkor nagyon jó megoldás lehet a kihajtótengelyes homlokkerekes hajtómű.
Figyelj arra, hogy a tartály fedele elég merev legyen egy ilyen struktúrához, különben billegni fog, és ez nagyobb gépmagasságnál látványos és zavaró. Használhatsz kúpkerekes hajtóművet, amit ugyancsak egyszerű szerelni, és alacsonyabb lesz a végeredmény. Viszont ezzel vigyázz, mert ha a felépítményed aszimmetrikus, üzemeltetéskor extra feszültség keletkezik a tengelyen, amit kompenzálnod kell.
Láthatod, hogy mennyi megfontolandó „egyéb” körülmény adódik, amire figyelni kell. Ebben a példában elvben valamennyi választás egyformán jó kiindulás lett volna. Hogy melyiket érdemes választani, ahhoz a döntéshez pont ezeken az apróságokon keresztül vezet az út.
Ha úgy érzed, hogy jól jönne neked is a segítségem a hajtómű kiválasztásában, két lehetőség is van: írj a
Nézd meg a cikket, ami a Techmonitor 2019 szeptemberi számában jelent meg!
A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei
Kattints a címre!
Bezzegelek egy kicsit! Kockás füzeted van legalább?
Ha fordítva ülsz a lovon az ág sem csaphat pofán! Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító
Tudod mi a menő? Ha célgépépítő vagy és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket és formáld az ipart!
Ahhoz, hogy az álmodból gép legyen - kell egy szaki!
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója a szerviz emelőjén?
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás