Egy feladatot sokféleképpen meg lehet közelíteni – hajtástechnikai szempont­ból is. Ezért teljesen helyénvaló, ha érzel némi bizonytalanságot, amikor hajtóművet válasz­tasz, hiszen ugyanarra a feladatra több típus lehet alkal­mas. Ahhoz, hogy igazán jó gépet építs, egy rakás „egyéb” körülményt is figyelembe kell venned.


A specifikáción innen és túl

Sokan tudják rólam, hogy hajtástechnikai szakértőként támogatom cégünk másik üzletágát, amelyik folyadék és porkeverő berendezéseket gyárt. Gyakran kapok házon belülről, a közvetlen kollégáimtól is hajtóművekkel kapcsolatos kérdéseket. A minap, egy ügyfél kérésére módo­sítanunk kellett az egyik tipikus keverőberendezésünket, amihez a kollégám csigahajtóművet választott volna, de előtte megkérdezte, hogy szerintem mi lenne a legjobb.

Mikor válaszd a csigát?


A csigahajtómű az egyik legolcsóbb hajtóműfajta, és sok esetben elég jó is. Keverőgépeknél, kisebb tartályban, vízhez hasonló, híg anyagok keveré­sére tökéletes elképzelés, ráadásul könnyen szerelhető, hiszen a csőten­gelybe behelyezed a tengelyt, arra a keverőművet, és készen is vagy.

Milyen „egyéb” körülmény merülhet fel?

A megrendelőtől megtudtuk, hogy nonstop üzem: év közben sincs lehetőség leállásra, karbantartásra, ráadásul kiemelten fontosak számára az üzemeltetési költségek. Alapinformációk mentén haladva optimális választás a csigahajtómű, de a részleteket megismerve, túl sok kockázatot rejt, és a hatásfoka sem elég jó. Egyértelműen a költségesebb, de megbízhatóbb (és elegánsabb) fogas­kerekes hajtómű felé tereltem a kollégát.

Ha fogaskerekes hajtómű, akkor melyik?

Ipari folyadékkeverési feladatra a leg­elterjedtebb a lapos- vagy más néven felfűzhető hajtómű. A szerelése hason­lóan egyszerű, mint a csigahajtóműé: ennek is van egy csőtengelye, amibe bele tudod helyezni a keverőtengelyt, és tengelyvégtárcsával rögzíted.




A legtöbb kivitel öntöttvas házas, és jól terhelhető csap­ággyal van ellátva, ezért jó hatásfokú, alkalmas folyama­tos üzemre, és elenyésző a karbantartási igénye. Ha nagy térfogatú a tartályod, és sűrű a közeg, akkor ezt a hajtás­típust megtámogathatod csapágyazott állvánnyal, azaz a hajtómű csapágyait tehermentesíted egy megerősített csapágy közbeiktatásával. Ilyenkor egy henger alakú csapágyházat helyezünk a tartályra, ebbe kerül a tömí­tés és a megerősített csapágy (csapágyak). Ha e mellett a megoldás mellett döntesz, akkor gratulálok: szintet ugrottál! Lett egy hosszú távra szuperbiztos berendezé­sed, amellyel beléptél a heavy duty világába.

És van további választási lehetőség

Akár egy egyszerűbb keverőnél is szóba jöhet a homlokkerekes és a kúpkerekes hajtóműcsalád. Ha van elegendő hely a tartály fölött és bátran építkezhetsz (tömítés, csapágy, tengelykapcsoló, hom­lokkerekes hajtómű, villanymotor, kényszerhűtés), akkor nagyon jó megoldás lehet a kihajtótengelyes homlokkerekes hajtómű.




Figyelj arra, hogy a tartály fedele elég merev legyen egy ilyen struktúrá­hoz, különben billegni fog, és ez nagyobb gépmagasságnál látvá­nyos és zavaró. Használhatsz kúpkerekes hajtóművet, amit ugyancsak egyszerű szerelni, és alacsonyabb lesz a végeredmény. Viszont ezzel vigyázz, mert ha a felépít­ményed aszimmetrikus, üzemeltetéskor extra feszültség keletkezik a tengelyen, amit kompenzálnod kell.




Láthatod, hogy mennyi megfontolandó „egyéb” körül­mény adódik, amire figyelni kell. Ebben a példában elv­ben valamennyi választás egyformán jó kiindulás lett volna. Hogy melyiket érdemes választani, ahhoz a dön­téshez pont ezeken az apróságokon keresztül vezet az út.


Ha úgy érzed, hogy jól jönne neked is a segítségem a hajtómű kiválasztásában, két lehetőség is van: írj a hajtomuszakerto@chemplex.hu email címre és válaszolok a kérdésedre, vagy gyere el szeptemberben a hajtástechnikai szakmai találkozómra, ahol személyesen segítek a legégetőbb kérdéseidben!


Nézd meg a cikket, ami a Techmonitor 2019 szeptemberi számában jelent meg!



A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattints a címre!

Bezzegelek egy kicsit! Kockás füzeted van legalább?

Ha fordítva ülsz a lovon az ág sem csaphat pofán! Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító

Tudod mi a menő? Ha célgépépítő vagy és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket és formáld az ipart!

Te élvezed, amit csinálsz?

Ahhoz, hogy az álmodból gép legyen - kell egy szaki!

Merj nagyot álmodni - 2.rész

Merj nagyot álmodni - 1. rész

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója a szerviz emelőjén?

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Hol van elemében igazán a csigahajtómű?