Hajtástechnikai bravúr

Iparág

Faipar

Szakterület

Hajtástechnika

Szolgáltatás

Iparigép szerviz

Év

2021

Mi volt a feladat?

Egy magyar faipari vállalkozás vezetője keresett meg bennünket azzal a kéréssel, hogy egy deszkaelhordó berendezést kellene korszerűsíteni és továbbfejleszteni a kibővített igények szerint.

Milyen kihívásokat tartogatott a projekt?

Minden régi gép átalakítása önmagában kihívás, hiszen az alkatrészek cseréje során törekednünk kell a kompatibilitásra, miközben a hozott anyagból dolgozunk és a megrendelő büdzséjére is vigyázunk. 

Ebben az esetben egy 1,5 kW-os hajtóműves motor cseréjén túl az alábbi igényeket tartottuk szem előtt a projekt során:

  • a hajtóműves motort meg kell állítani egy ponton, és az adott pozícióban kell maradnia 5-6 másodpercig
  • a pozíciótartást követően kézzel visszaforgathatónak kell lennie
  • mivel mobil berendezés, ezért háztartási egyfázisú hálózatról is kell tudni üzemeltetni
  • kevés hely áll rendelkezésre a gépben

Az ügyfél fékes motor vagy csigahajtómű alkalmazásán gondolkodott a pozíciótartás miatt, és ez eddig rendben is lett volna, egészen a visszaforgathatóságig. A szükséges csigahajtómű áttétele, ami ide kell azonban önzáró, vagyis kézzel vissza nem forgatható. A csiga tehát nem jó erre a feladatra. 

A másik sarkalatos pont az egyfázisú hálózatról történő üzemeltetés igénye. A fékes motorok általában háromfázisú kivitelűek, vagyis háztartási hálózatról nem tudnak üzemelni.

Így olyan ötletben és megoldásban kellett gondolkodnunk, amelyhez nem kell fékes motor.

Milyen megoldást hoztunk a megrendelőnek?

Homlokkerekes hajtóművet és frekvenciaváltót építettünk be. Az adott ponton megállításkor a motor forgórészét DC fékezéssel fogtuk meg 5-6 másodperces időtartamra, így kellő pozíción maradt. A fékezőfeszültség elvételét követően a berendezés kézzel elforgathatóvá válik, hiszen az alkalmazott homlokkerekes hajtómű nem önzáró.

Az egyfázisú tápfeszültségű frekvenciaváltó lakossági hálózatról üzemeltethető, így a felhasználó ezen a célpiacon is tud termelni. Végezetül pedig nem kellett fékes motor, mert a pozíciótartás megvalósult a DC fékezés révén.

Milyen eredménnyel zárult a projekt?

A frekvenciaváltó beépítése a következő előnyökkel is járt:

  • Az indítások és a megállítások simábbak, dinamikus hatásoktól mentesek lettek, így a gép nem rángatott, nem szaggatta a láncot. 
  • A berendezés áramfogyasztása csökkent, mert a felfutási idő beállításával nem 3-5-szöri indítási áramon jár a motor.

Az ügyfél nem is gondolta volna, hogy nem a mechanikus alkatrészek oldaláról kell megfogni a dolgot, hanem elektromos oldalról, és így még rugalmasabban fogja termelésre bírni a gépét.