Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Nézzük meg együtt, hogyan helyezd üzembe jól az iparban leggyakrabban előforduló háromfázisú aszinkron motorodat. Most akkor is meghívlak az olvasásra, ha ezt nagyon érzed. Banánhéj, amin elcsúszhatsz.

Mi a hiba képen?

Te magabiztosan kötöd be? Megnézed előtte az adattáblát? Ha nem, jó eséllyel te magad leszel a következő, aki tajtékozva hívsz fel, hogy miért égett le a villanymotor.

Van, amikor a helyszínen is nehéz zöldágra vergődni. Egy megrendelőnk régi gépét váltottuk ki egy újra. A berendezést telepítettük, azzal, hogy másnap tesztüzem. Korán reggel hívnak, hogy valami nem stimmel, nincs a motorban elég erő meghajtani a gépet.

Mivel szállítás előtt kipróbáltam az új gépet, nem tudtam, mi lehet a gond. A helyszínre siettem, ahol a helyi elektromos kolléga hevesen mesélte, hogy még idejében kapcsolt, és átkötötte a motort, de mégsem az igazi. Arra a kérdésemre, hogy miért, annyit válaszolt, hogy mert a 7,5kW-os villanymotorokat ő mindig csillagba szokta kötni… az adattáblát sem nézte meg…. Minek? Biztosan jobban tudja, mint a gyártó….

Nehéz volt neki elmagyaráznom, hogy ne a megszokásai után menjen, hanem bekötés előtt mindig nézze meg az adattáblát, mert nem minden motor egyforma.

Hasonló történettel nap, mint nap találkozom.

Nézzük most meg együtt a villanymotor beüzemelésének és bekötésének a helyes lépéseit!

Üzembehelyezés előtt forgasd meg kézzel a tengelyt! Akkor jó a villanymotor, ha könnyedén megy: nem akad, nem szorul.

Utána (és ez a lényeg!) vizsgáld meg azt, hogy milyen tápfeszültség, áramforrás áll a rendelkezésedre. Magyar ipari környezetben a két legjellemzőbb: 230/400 V vagy 400/690V.

Nézd meg, hogy a te áramforrásodhoz milyen bekötést ajánl a gyártó! Itt rontják el legtöbben. Fejből, megszokásból dolgoznak és kifelejtik ezt a kis ellenőrző rutint, ami tulajdonképpen az egésznek az alapja.

Háromfázisú aszinkron motornál, amely az iparban a legelterjedtebb, két bekötési lehetőség létezik: csillag vagy delta. A delta bekötést Δ jellel jelöli az adattábla, a csillag bekötést Y jellel. El kell hinned, hogy a villanymotor gyártója tudja mit csinál és követned kell az ő jelölését.

(Az 60Hz-hez tartozó értéket akkor nézd, ha olyan helyen élsz, ahol 60Hz-es hálózat van. Európában mindenhol 50Hz-es az általános hálózat.)

Adattábla: A tekercselésekhez tartozó helyes bekötési mód kiválasztásánál nem a rutin, nem a tapasztalat, nem a Géza bácsi rádhagyott kockás füzete, hanem az adattábla a mérvadó.

Nem kell mást tenned, csak helyesen kell elhelyezned és felcsavaroznod az összekötő lemezeket a kapocslécre. A kapocsléc fogja össze a motor tekercseinek kivezető kábeleit. Az összekötő lemezek nejlonzacskóba vannak csomagolva és benne vannak a kapocsdobozban, vagy ha igényes beszállítótól vásároltál -aki teszteli a villanymotorokat-, akkor valahogy (a saját tápfeszültségnek megfelelően) már be van kötve a motor.

Tehát vagy a tápfeszültségednek megfelelően bekötöd, vagy ha már be van kötve, akkor a tápfeszültségednek megfelelően átkötöd a motor kapcsait. Ha a lemezek párhuzamosak egymással, akkor deltába vannak bekötve. Ha sorban, az csillag bekötés. Ha be- vagy át kell kötnöd, fogj meg egy villáskulcsot, vedd le a rögzítő anyákat és alátéteket, majd a lemezeket rakd a helyes állásba és rögzítsd őket csillag vagy delta bekötés szerint.

Már csak a 3 szabadon lebegő fázisvezetékkel és a földeléssel lesz dolgod. A három fázist a motorod ábrája szerinti U1, V1, W1 pontokra kell kötnöd az anyák meglazításával és a kábelsaru (fém villa a vezetékek végén) aláhelyezésével. A földelővezetéket a földelési pontra kell bekötni.

Mielőtt lezárod a kapocsdobozt, ellenőrizd a motorod forgásirányát: helyezd feszültség alá/dugd be a konnektorba és nézd meg, hogy ez lesz-e a termelésednek megfelelő. Ha nem, akkor sincs rossz hírem, mert a háromfázisú aszinkronmotornál a forgásirány megváltoztatása egyszerű: a kapocslécre kötött tetszőleges két fázisvezetéket cseréld fel, és a motortengely az ellenkező irányba fog forogni.

Mivel gyártónként egyedi és eltérő az, hogy egy villanymotor sorozaton belül melyik teljesítménynél vált csillag és delta között, minden esetben ellenőrizd a villanymotorod adattábláját a bekötés előtt!

Sima motorfutást kívánok!

Nézd meg a cikk eredeti verzióját! Kattints a kép alján a kétirányú nyílra és megnyílik nagyban!

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort from Chemplex

Hasonló tartalmak

MI a gyártásban: már az ajtónkon kopogtat

Kiemelten fontos a szürkeállomány szerepe az MI történetében, az elkövetkező néhány évben egy egészen új szakértői szegmens fog kialakulni. Bár sokan szeretik a struccpolitikát, és

Próbáld ki a webshopot!
Kérj egyedi árajánlatot!
Kérdésed van?

Hívj bizalommal az alábbi telefonszámon:
+36 1 347 0682