Csigahajtómű karbantartás – Gyanús jelek, karbantartási tanácsok

Lengyel Bálint szerviztechnikus kollégám segítségével tekintsük át, mik azok a sarkalatos ellenőrzési szempontok és időpontok, amelyeket felelősségteljes üzembentartóként figyelembe kell venni.

MIT ELLENŐRIZZ A CSIGAHAJTÓMŰ KARBANTARTÁSA SORÁN?

A MOTOVARIO alumínium házzal rendelkező csigahajtóművek esetében élettartam kenésről beszélünk, így az olajcserével nem kell foglalkoznunk. Az élettartam kenés azt jelenti, hogy a termék teljes élettartama alatt megfelel a betöltött kenőanyag, nem igényel olajcserét.

Amit viszont rendszeresen ellenőriznünk kell, az a szimeringek, olajtömítések állapota. Ezt célszerű 1000 üzemóránként, de maximum 5 havonta ellenőrizni.

Meg kell nézni, hogy van-e olajszivárgás, látsz-e öregedésre utaló jeleket, például repedezettséget, tömítő felület kopást, deformációt? Ha igen, akkor cserélni kell őket.

Ha nyomatékkarral rögzítjük a hajtóművet a berendezésünkhöz, ellenőrizzük a nyomatékkarban található gumibak meglétét és épségét is, mert ha tartós deformáció áll be, az a hajtómű befeszülését és csapágyainak tönkremenetelét okozhatja.

MI A HELYZET ÖNTÖTTVAS HÁZAS CSIGAHAJTÓMŰVEK ESETÉN?

Öntöttvas házas csigahajtóművek esetében már más az előírás. Itt már van légződugó, amely átjárhatóságát célszerű alkalmazástól, környezeti porterheléstől függően akár hetente ellenőrizni.

Ugyanis a légződugónak fontos szerepe van. Ha a hajtómű üzeme közben a kenőolaj felmelegszik, akkor kitágul. A házban lévő levegő, ha nem lenne légződugó, akkor összepréselődne és a keletkező túlnyomás akár a szimeringeknél szivárgását is elő tudna idézni. Így viszont a levegő szabadon tud távozni, az olaj lehűlésekor pedig visszaáramolni.

Ennek ellenőrzéséhez hajtsd ki a légződugót és vékony csavarhúzóval, vagy sűrített levegővel ellenőrizd a furatok átjárhatóságát.

Ezeknél az öntöttvas házas hajtóműveknél 1000 üzemóránként, de maximum 5 havonta ellenőrizni kell a:

  1. Kenőolaj szintjét. Amennyiben szükséges, akkor a Motovario által használt és ajánlott olajjal utántöltést kell végezni, erre vonatkozó adatot a kezelési utasításunkban megtalálod
  2. Itt is ellenőrizni kell a szimeringek, tömítések állapotát. Van-e olajszivárgás, látunk-e öregedésre utaló jeleket. Ha igen, akkor cserélni kell őket. Erről videót a Chemplex Youtube csatornáján találsz: Kihajtóoldali szimering csere – Csigahajtóműnél
  3. Ha nyomatékkarral rögzítjük a hajtóművet, akkor a nyomatékkarban található gumibak meglétét és épségét is nézzük meg.

A MOTOVARIO csigahajtóművek szintetikus olajjal vannak feltöltve. Abban az esetben, ha nem élettartam kenésű a hajtóművünk, úgy 8000 üzemóránként, de maximum két évente ajánlott az olajat lecserélni. Erről is találsz videót a Chemplex Youtube csatornáján: Kenőanyag csere csigahajtóműnél

HOSSZABB IDEIG ÁLLT A GÉPED? INDÍTÁS ELŐTT ELLENŐRIZD!

Ha hosszabb ideig állt a géped, akkor az első indítás előtt célszerű az alábbi ellenőrző lépéseken végig menni:

HOSSZABB IDEIG ÁLLT A GÉPED? INDÍTÁS ELŐTT ELLENŐRIZD!

Ha hosszabb ideig állt a géped, akkor az első indítás előtt célszerű az alábbi ellenőrző lépéseken végig menni:

  • Ellenőrizni kell, hogy hajtásunk megfelelően rögzítve van, nem lazultak ki esetleg a rögzítő csavarok.
  • A meghajtani kívánt géprész forgathatóságát is tesztelni kell, nehogy annak megszorulása miatt terheljük túl a hajtóművünket, vagy égessük le a villanymotorunkat.
  • Nézd meg, hogy a villanymotor hűtése megfelelő-e. Figyelj, hogy ne legyen rajta lerakódott szennyeződés, a ventilátor burkolat nyílásai átjárhatóak-e, áramlik-e a hűtőlevegő. A tisztításhoz nem kell semmi extra, legyen egy seprű vagy kefe a kezedben, akár sűrített levegővel is lefúvathatod.
  • Ha nem élettartam kenésű a hajtóműved, akkor az olajszintet indítás előtt ellenőrizd, a szintjelző üveg feléig/háromnegyedéig érjen az olaj. Ha szükséges, a kezelési utasításban meghatározott olajjal után kell tölteni.
  • Fontos, hogy nézd meg a tömítések állapotát. Tapasztalsz olajszivárgást? Ha igen, akkor cserélned kell.
  • Abban az esetben ha a hajtásláncunkban a nyomaték átvitelére tengelykapcsolót használunk, annak állapotát is ellenőrizd. Előfordulhat, hogy pl.: egy rugalmas tengelykapocsolóban a hirtelen, terhelt indítást elnyelő rugalmas elem, ha el van kopva, akkor az már nem védi megfelelően a terheléstől a készüléket.

A berendezést először terhelés nélkül kell megjáratni. Figyelve, hogy tapasztalunk-e rendellenes zajt, rezgést, melegedést.

Mi van, ha a hajtás kerreg, zörög, melegszik?

Van hőmérsékleti ökölszabály? Igen, van:

  • 40 Celsius körül van, ha a kezed 10-15 másodpercig ott tudod tartani.
  • 50 Celsius körüli, ha csak 2-3 másodpercig,
  • 60 Celsius, ha megérintem és elveszem a kezem.

Essek kétségbe, hívjak valakit, mit tegyek?

Csinálj egy hangfelvételt, vagy egy videot és küldd el az ügyfélszolgálat@chemplex.hu email címünkre.

Amennyiben minden rendben van, akkor mehet a termelés!

Azaz még egy tennivalód van! Teszel a naptáradba egy bejegyzést a következő ellenőrzés időpontjáról és így biztosan nem fogod elfelejteni!

Bízunk abban, hogy tudtunk segíteni.

Magyarországon minden gép működjön, főleg a tiéd!

Szerezd be hajtóműves villanymotorodat a legjobb kezekből, kérj szakértői ajánlatot!

Hasonló tartalmak

A fejlesztés fricskája: új gépek, kisebb volumen

Ügyfelem az élelmiszeripari gyártósorának fejlesztése során szembesült azzal, hogy a folyamatban meglévő INOX hajtásai nem képesek kielégíteni az új gépek igényeit, tehát keletkezett egy csapda a termelésben:

Robotra vagy toborzásra költsek? 

Nagy termelési kultúrával rendelkező cégek esetén ez a dilemma már régóta nem kérdés, ők pontosan tudják azt, hogy melyek azok a funkciók, ahová egy robotot

Próbáld ki a webshopot!
Kérj egyedi árajánlatot!
Kérdésed van?

Hívj bizalommal az alábbi telefonszámon: +36 1 347 0682, +36 70 625 2363