AC-fék? Villanymotor? Ásítás? Hogy micsoda? Pedig logikus. Olvassa el a legfrissebb szakértői cikkemet és nem marad több kérdése!

Ön tudja, hogy miért ásítunk? A szervezetünk életfenntartó funkciója arra szolgál, hogy a kifáradt, túlmelegedett agyunkat áthűtse egy nagy, mély lélegzettel. És hiába ülünk klíma alatt vagy ventilátor előtt, ugyanúgy ásítunk. Érdekes, ugye?


Képtalálat a következőre: „ásítás”

Fékes villanymotort, de milyet?

Szakértőként akkor vagyok nyugodt, ha ügyfeleim egy “hosszú testhosszal” :) a felmerülő hajtástechnikai problémák előtt járnak. DE hogy jön az ásításhoz az AC fékes motor? Ott is fontos a hűtés, csakúgy mint az agyunknál, ha azt akarjuk hogy jól működjön. Persze a forró fejnek is van előnye… :)

Fékes motorokat használó ügyfeleimet kitartóan “nevelem át” a AC-fékes motorok alkalmazására (fékes motoroknál két elterjedt konstrukció létezik; az egyenáram által működtetett DC-fékes és az váltóáram által működtetett AC-fékes villanymotor). Hogy miért jobb az AC? Lássuk! (Egy videón bemutattam az AC-fékes villanymotort. Rá lehet keresni a Chemplex közösségi oldalán #hajtomuszakerto hashtaggel.)

AC- kontra DC-fék

Kezdjük a hűtéssel! A DC-fékes motor esetén a motortest után sorban helyezkedik el a féktárcsa és a féktekercs, majd a ventilátor. Így a ventilátor nem tudja hatékonyan hűteni a motort ráadásul a fékezési súrlódás során keletkező hő az érintkező fémalkatrészeken közvetlenül átmegy a motor belsejébe,felmelegítve a motor belső alkatrészeit. A motor így “előmelegszik” és egyre kisebb teljesítményt ad le.

ac-dc fekes ventilatro beepites helyzete.jpg


Érvek az AC-fékes villanymotor mellett




Az AC-fékes motor ehhez képest egy hatalmas fejlesztés (az ábrán balra): a ventilátor a motortest mögé, a féktárcsa és a féktekercs elé van beszerelve. Kialakításának köszönhetően a levegő áramlása nem csak a féktárcsát és a féktestet, hanem a motort is direktben hűti. Ez az első érvem ezen megoldás mellett!



AC fekes motor hutese.jpg



A második érvem az AC motorok sokkal nagyobb fékteljesítménye. Az AC-fékes motor féktárcsa-átmérője, közel kétszerese a DC fékesnek, ezáltal jóval nagyobb féknyomatékot ad le. Sőt, ha megfordítjuk, akkor ugyanannyi fékteljesítmény az AC féktárcsa esetén sokkal nagyobb felületen oszlik meg az így a féktrácsák egységnyi felületére eső terhelése sokkal kisebb, ezáltal a féktárcsa élettartama hosszabb. Jobb teljesítmény, hosszabb élettartam. Ez nem rossz, igaz?



Na, ugye! És még van:


Jobb hűtés, nagyobb fékerő, de nincs még vége: az AC fék sokkal gyorsabban fogja meg és engedi el a tengelyt, azaz sokkal gyorsabban reagál. Egy 1,5 kW-os motor esetén az AC-fék 90 msec alatt, míg a DC-fék 170 msec alatt old ki, azaz a rögzített tengely sokkal gyorsabban tud elindulni. A megfogási időnél még nagyobb a különbség: az AC fék 7 msec alatt, míg a DC-fék 80 msec-ával fogja meg a terhet. Jobb hűtés, nagyobb fékerő, hosszabb élettartam, mindez gyorsabban. Nincs több kérdés? :)



Bónusz érv a karbantartáshoz


Az üzemeltetésen túl nagyon fontos a karbantartás is, így végezetül a karbantartást végző kollégáknak is adok egy érvet: tudott, hogy a DC fékes motorok karbantartása nehézkes, akár két embert is igényel, mivel a fék-kioldó kart a szerelés során tartani kell. Ehhez képest a AC-fékes motornál a a kioldott állapotot egy kioldó menetes-szerkezettel rögzítjük, így mindkét kezünkkel dolgozhatunk ráadásul a szerkezet gond nélkül forgatható mindaddig, amíg a rögzítő csavar benne van. Jóval felhasználóbarátabb, igaz?



Egy ilyen “új generációs” AC-fékes motor alkalmazásának még ezer előnye van, most csak a legfontosabbakat vettem sorba. Ha részleteiben érdekli Önt a megoldás, örömmel segítek! Írjon nekem a hajtomuszakerto@chemplex.hu címre. Én olvasom.


Szeretne többet tudni a fékes villanymotorokról? Ebben a videóban Nagy Miklós kollégám megoszt mindent, amit általánosságban tudni érdemes:



Szóval, Uraim, ásítozásra fel, mert az hasznos!

Olvassa el a teljes cikket! A hivatkozás alján található kétirányú nyílra kattintva nyílik teljes képernyőre az eredeti cikk.


A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattintson a címre!

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Mit tenne, ha látná, hogy autója billeg a szerviz emelőjén?

Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval

A kúpkerekesen nem fog ki semmi

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?