AC-fék? Villanymotor? Ásítás? Hogy micsoda? Pedig logikus. Olvassa el a legfrissebb szakértői cikkemet és nem marad több kérdése!
Ön tudja, hogy miért ásítunk? A szervezetünk életfenntartó funkciója arra szolgál, hogy a kifáradt, túlmelegedett agyunkat áthűtse egy nagy, mély lélegzettel. És hiába ülünk klíma alatt vagy ventilátor előtt, ugyanúgy ásítunk. Érdekes, ugye?
Fékes villanymotort, de milyet?
Szakértőként akkor vagyok nyugodt, ha ügyfeleim egy “hosszú testhosszal” :) a felmerülő hajtástechnikai problémák előtt járnak. DE hogy jön az ásításhoz az AC fékes motor? Ott is fontos a hűtés, csakúgy mint az agyunknál, ha azt akarjuk hogy jól működjön. Persze a forró fejnek is van előnye… :)
Fékes motorokat használó ügyfeleimet kitartóan “nevelem át” a AC-fékes motorok alkalmazására (fékes motoroknál két elterjedt konstrukció létezik; az egyenáram által működtetett DC-fékes és az váltóáram által működtetett AC-fékes villanymotor). Hogy miért jobb az AC? Lássuk! (Egy videón bemutattam az AC-fékes villanymotort. Rá lehet keresni a Chemplex közösségi oldalán #hajtomuszakerto hashtaggel.)
AC- kontra DC-fék
Kezdjük a hűtéssel! A DC-fékes motor esetén a motortest után sorban helyezkedik el a féktárcsa és a féktekercs, majd a ventilátor. Így a ventilátor nem tudja hatékonyan hűteni a motort ráadásul a fékezési súrlódás során keletkező hő az érintkező fémalkatrészeken közvetlenül átmegy a motor belsejébe,felmelegítve a motor belső alkatrészeit. A motor így “előmelegszik” és egyre kisebb teljesítményt ad le.
Érvek az AC-fékes villanymotor mellett
Az AC-fékes motor ehhez képest egy hatalmas fejlesztés (az ábrán balra): a ventilátor a motortest mögé, a féktárcsa és a féktekercs elé van beszerelve. Kialakításának köszönhetően a levegő áramlása nem csak a féktárcsát és a féktestet, hanem a motort is direktben hűti. Ez az első érvem ezen megoldás mellett!
A második érvem az AC motorok sokkal nagyobb fékteljesítménye. Az AC-fékes motor féktárcsa-átmérője, közel kétszerese a DC fékesnek, ezáltal jóval nagyobb féknyomatékot ad le. Sőt, ha megfordítjuk, akkor ugyanannyi fékteljesítmény az AC féktárcsa esetén sokkal nagyobb felületen oszlik meg az így a féktrácsák egységnyi felületére eső terhelése sokkal kisebb, ezáltal a féktárcsa élettartama hosszabb. Jobb teljesítmény, hosszabb élettartam. Ez nem rossz, igaz?
Na, ugye! És még van:
Jobb hűtés, nagyobb fékerő, de nincs még vége: az AC fék sokkal gyorsabban fogja meg és engedi el a tengelyt, azaz sokkal gyorsabban reagál. Egy 1,5 kW-os motor esetén az AC-fék 90 msec alatt, míg a DC-fék 170 msec alatt old ki, azaz a rögzített tengely sokkal gyorsabban tud elindulni. A megfogási időnél még nagyobb a különbség: az AC fék 7 msec alatt, míg a DC-fék 80 msec-ával fogja meg a terhet. Jobb hűtés, nagyobb fékerő, hosszabb élettartam, mindez gyorsabban. Nincs több kérdés? :)
Bónusz érv a karbantartáshoz
Az üzemeltetésen túl nagyon fontos a karbantartás is, így végezetül a karbantartást végző kollégáknak is adok egy érvet: tudott, hogy a DC fékes motorok karbantartása nehézkes, akár két embert is igényel, mivel a fék-kioldó kart a szerelés során tartani kell. Ehhez képest a AC-fékes motornál a a kioldott állapotot egy kioldó menetes-szerkezettel rögzítjük, így mindkét kezünkkel dolgozhatunk ráadásul a szerkezet gond nélkül forgatható mindaddig, amíg a rögzítő csavar benne van. Jóval felhasználóbarátabb, igaz?
Egy ilyen “új generációs” AC-fékes motor alkalmazásának még ezer előnye van, most csak a legfontosabbakat vettem sorba. Ha részleteiben érdekli Önt a megoldás, örömmel segítek! Írjon nekem a hajtomuszakerto@chemplex.hu címre. Én olvasom.
Szeretne többet tudni a fékes villanymotorokról? Ebben a videóban Nagy Miklós kollégám megoszt mindent, amit általánosságban tudni érdemes:
Szóval, Uraim, ásítozásra fel, mert az hasznos!
Olvassa el a teljes cikket! A hivatkozás alján található kétirányú nyílra kattintva nyílik teljes képernyőre az eredeti cikk.
A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei
Kattintson a címre!
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy autója billeg a szerviz emelőjén?
Régi villanymotor, új frekvenciaváltóval
A kúpkerekesen nem fog ki semmi
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről
Hol van igazán elemében a csigahajtómű?
A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:
Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?