A menő célgépgyártó nem olt bozóttüzeket

Azért írok neked, mert tudom, hogy jó gépeket építeni szerinted is menő dolog, de felhasználóbarát és karbantartóbarát célgépeket átadni még a menőnél is menőbb. Mert hiába jó a géped a tulajdonos szerint, ha az nem felhasználóbarát, és hiába jó a géped akár a felhasználó szerint, ha nem karbantartható.


"Egy jó gép tehát egyszerre felel meg a tulajdonos, az üzemeltető és a karbantartó igényeinek."


Egy jó gép tehát egyszerre felel meg a tulajdonos, az üzemeltető és a karbantartó igényeinek. A cikkel konkrétan az a célom, hogy kapjon el a frász, érezd, hogy mekkora felelősséged van, ha célgépgyártásra adod a fejed.



Megosztok egy friss esetet

Elmesélek egy friss esetet: A gép gyártója leszállította a gépet, a szakemberei beüzemelték, ám néhány óra tesztüzem után kiderült, hogy a remélt gyártás több sebből vérzik. Mivel én szállítottam a hajtásokat a gépre, hozzám fordultak, és én végeztem el a szervizcsapatommal a helyszíni finomhangolást.


Mire figyelj gépgyártóként?

Az előző cikkemben Nagy József, a Magyar Ipari Karbantartók Szervezete (MIKSZ) felügyelőbizottságának elnöke ipari termelőknek adott karbantartást könnyítő iránymutatást, most gépgyártóként találsz hasznos tanácsokat. Ha ezeket követed, hatékonnyá és testreszabottá teheted a gépátadásokat, és csökkentheted a kockázatokat


József 33 év erőműipari karbantartási vezetői tapasztalatával biztos, hogy neked is tud újat mondani. Érdes történettel kezd: néhány éve egy egyébként minden szempontból kiváló tápszivattyút úgy körbeépítettek egy telepítésnél, hogy ember nem tudta megközelíteni, nemhogy karbantartás esetén kiemelni. És nem egy ilyen esetem volt.



Nem lehet „vakon” gépet gyártani

1.

Minden esetben terepre kell menni a tervezési/gyártási feladat megkezdése előtt, és meg kell győződni minden apró dologról, amelyről a megrendelőnek eszébe sem jut tájékoztatást adni, mert nem tudja, hogy releváns lehet.


Menj oda, nézd meg, hogy hová kell elhelyezni a gépet. Győződj meg arról, hogy körbejárható, karbantartáskor hozzáférhető lesz. Kérj termékmintát a gyártásból, amelyet majd teszteléskor is felhasználhatsz. Ismerd meg a feladat minden fontos részletét.

2.

Fontos, hogy milyen a vevőd? A MIKSZ 2018-as kutatásából kiderül, hogy a kisebb termelő vállalatoknál kevesebb figyelem helyeződik a rendszeres karbantartásra – int József. Ez a jelenség kinyit egy feladatot számodra is: ha olyan vevőnek szállítasz, akinek nincs karbantartó csapata, akkor képezned kell őt. Azért, hogy a géped jó kezekben legyen, hogy törődjenek vele, hiszen, ha rottyra hajtják és kiáll, akkor te leszel elővéve, és tudod, hogy a negatív kritikát jóval könnyebben terjesztik a szakmában is, mint a pozitívat.


3.

Adj át olyan dokumentációt a gépről, amelyben kiemeled az egyes kulcs-gépelemeket és hangsúlyozod a karbantartás szükségességét. Készítsd el a gépkönyvet digitálisan is, és tedd fel a weboldaladra egy nem publikus oldalra (Ha nem kifejezetten nagy üzleti titokról van szó). A linket egy QR-kóddal akár matrica formájában is a gépre helyezheted. Ez a módszer kereshetővé teszi mindazt a nagy mennyiségű információt, amit kinyomtatva adnál át, ezáltal a dokumentáció könnyen kezelhető lesz.


4.

Ajánld fel, hogy elvállalod a gép tervszerű megelőző karbantartását. Ha előrelátó vagy, a karbantartás kérdésével már az első pillanattól foglalkozol, és az ajánlatban elhelyezheted a javaslatodat még a gép megtervezése és megépítése előtt. A megrendelőd értékelni fogja a figyelmedet, hiszen leveszel egy terhet a válláról, a saját csapatodat pedig véded a bozóttűz jellegű javítási munkáktól.

5.

Azonosíts minden egyes alkatrészt! Ez felhasználói oldalról azt jelenti, hogy célgépenként alkatrész szinten legyen azonosítás. Így a megrendelőd és te is pontosan ugyanarról fogtok beszélni, a közös nyelv felgyorsítja a karbantartást, javítást, az esetleges cserék gyors elvégzésének a folyamatát is.

6.

És még egy dologra figyelj nagyon: szoftverkövetés, szoftvermenedzsment, verziókövetés, támogatottság. Bosszantó akadálya a stabil termelésnek, amikor a gép még évekig, évtizedekig futna, de egy vezérlőrendszer támogatottsága gyártói oldalról leáll.


A kifutási idő után verziót kell váltani, ám a megrendelő, vagy éppen te, ha te végzed a karbantartást, azzal szembesülsz, hogy nincs kártya, nincs szakember, ergo nincs vezérlés. Törekedj arra, hogy olyan verziót adj, amelynek a támogatottsága legalább 10 évig fennmarad.


Ha úgy van, hogy nem bírod kapacitással a TMK-kat, akkor keress meg, és kooperálunk. Nekem már van egy kiváló szervizcsapatom, miért ne támogassuk egymást.


Gondolkozz el a fentieken, és újult erővel, új szemlélettel kösd meg a következő szerződésed!


Kiss László


Hajtástechnikai szakértő




A hajtástechnikai szakértői sorozat korábbi részei

Kattints a címre!

Hajtod, amíg megy, aztán lesz, ami lesz... Na, ne így! MIKSZ interjú

Ha szükséged van egy ipari célgépre, honnan indulsz?

Gépeket tervezel? Gépeket gyártasz?

I. Magyar Ipari Célgép Nagydíj 2021 - A jövőt építjük.

A higiénia új korszaka a gyártásban - Rozsdamentes villanymotorok, hajtásrendszerek

A kúpkerekes hajtómű hatásfoka jobb: Esettanulmány

Rugalmas tengelykapcsolóval szerelt hajtóműves villanymotorok a Chemplexnél

A hazai gépipar aknái - Gépipari problémakutatás

Vigyázz, mert bekavarok!

Bezzegelek egy kicsit! Kockás füzeted van legalább?

Ha fordítva ülsz a lovon az ág sem csaphat pofán! Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító

Tudod mi a menő? Ha célgépépítő vagy és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket és formáld az ipart!

Te élvezed, amit csinálsz?

Ahhoz, hogy az álmodból gép legyen - kell egy szaki!

Merj nagyot álmodni - 2.rész

Merj nagyot álmodni - 1. rész

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója a szerviz emelőjén?

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Hol van elemében igazán a csigahajtómű?