A sorozat előző részében arra buzdítottam a célgéptervező kollégákat, hogy bátran használják a kúpkerekes hajtásokat. Nézzük meg, hogy mi mindenre kell odafigyelnünk, hogy elkerüljünk néhány tipikus hibát vagy meghibásodást!


Alumínium- vagy öntöttvas ház?

Az első dilemma: alumínium vagy öntöttvas legyen a ház? Kevésbé kiterhelt alkalmazásoknál, 30-as kihajtó tengelyátmérő alatt nyugodtan használjunk alumínium házas hajtást. Kiterheltebb helyeken (pl. zúzógépek, lemezollók), vagy ha az üzemeltetés körül bizonytalanságok vannak, és biztosra szeretnénk menni, akkor vegyük meg az öntöttvas házasat. Kicsit drágább, de nyugodtan fogunk aludni.


Ne fizessen többet, mint amennyit szükséges!

Jól terhelhető = kevesebb hangsúlyt kell fordítani a részletekre? Ez tévedés! Egy ügyfelem lánchajtással hajtott meg egy síneken mozgó 1,5 tonnás kocsit, ami 20 másodpercenként irányt váltott. A lánchajtást meghajtó kúpkerekes hajtómű méretezése jó volt, a hajtómű kihajtótengelye azonban sorozatban eltört. A szakértői vizsgálat során mindjárt 3 hibát is találtam: az indítás-megállítás nem volt szabályozott, a lánckereket a hajtómű tengelyének végére ültették és a láncot túlfeszítették, ami jelentős radiális többletterhelést adott a tengelynek. Hagytam, hogy javaslataim közül maguk válasszák ki a megnyugtató megoldást: egy jelentősen túlméretezett hajtással megoldódhat a tengelytörés problémája, mégis egy műszakilag kifinomultabb megoldás felé tereltem őket. Beépítettünk egy lágyindítót, egy féket, egy láncfeszítőt és helyes pozícióba állítottuk a lánchajtás kerekeit. Ebből is látszik, hogy akkor is oda kell figyelni a részletekre, ha a hajtómű jól terhelhető és kiváló minőségű. Gondos tervezéssel meg lehetett volna spórolni az átalakítás költségeit.






A kúpkerekes gyenge pontja

A kúpkerekes hajtásoknál a meghibásodások kb. ⅔-ában a fogak károsodnak. A csigahajtás esetében kopásra, a kúpkerekes hajtóműveknél a fogtörésre kell figyelni. Ennek a veszélynek leginkább a magasabb fordulatú, motoroldali fogazat van kitéve. A legtöbb ilyen sérülést nem várt esemény okozza, az esetek nagy részében tökéletes hajtásválasztás és -beépítés mellett. Gumiőrlő berendezés hajtásához 70 mm-es tömör tengelyű kúpkerekes, 5,5 kW-os hajtóműves motor került beépítésre „ez majd biztos mindent elbír” vevői elgondolással. A betápláló garatnál azonban hiányzott a megfelelő védelem, a nem gumi-alapú tárgyak kiszűrésére. Egy 80 kg-os acél síndarab került a hajtott gépbe, ami üzemelés közben megakasztotta a hajtott tengelyt és a hajtómű a bemenőfokozati fogaskerekeit ledarálta.

Az ilyen helyzetekre fel lehet és fel is kell készíteni a rendszert, akár egy egyszerűbb, de célravezető törőcsapos megoldással, vagy kifinomultabb műszaki megoldásként nyomatékhatároló alkalmazásával.

Higgyünk a tapasztalt célgépépítőknek; ha nem küszöbölünk ki egy veszélyforrást, akkor a nem várt esemény be is következik. Legyünk előrelátóak! Válasszunk megfontoltan, a célgépen biztosítsuk a hajtás vagy hajtásrendszer állíthatóságát és gondoskodjunk hajtás megfelelő védelméről.


Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező célgépépítő kollégát is, jelen esetben Ráskai Bélát, a Vesz-Mont Kft. mérnökségvezetőjét. Az ő válaszát lent, a teljes cikkben találja.



Motovario kúpkerekes hajtómű raktárról! Ha eddig heteket várt a megfelelő alkalmazásra, most írja meg, mire van szüksége és 24 órán belül ajánlatot adunk. Kattintson ide!



A sorozat korábbi részei

Kattintson a címre!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

A megfelelő hajtómű kiválasztásának lépéseiről

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

A csigahajtómű alkalmazásainak lehetőségeiről és korlátairól:

Hogyan törjük össze a csigahajtóművet pár nap alatt?


A kép alatt lévő kétirányú nyílra kattintva a hivatkozás teljes képernyőre nyílik ki, így olvashatja el a Techmonitorban megjelent teljes cikket.




Ha van olyan hajtástechnikai dilemmája, amiben nem jut előbbre, írja meg nekünk! Szakértőnk minden kérdésre válaszol. Kattintson ide!